About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Sunday 22 July 2012

Minggu 29 (16-20 Julai 2012)


Tarikh
16 Julai 2012
Masa
8.15pagi - 9.25pagi
Tingkatan
4K1
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.3 Tangen Sepunya
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan bilangan tangent sepunya yang boleh dilukis kepada dua bulatan yang;
a)    Bersilang pada dua titik
b)   Bersentuhan pada satu titik sahaja
c)    Tidak bersilang
ii)   Menentukan sifat-sifat yang berkaitan dengan tangent sepunya kepada dua bulatan
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang tangent sepunya
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sifat-sifat tangent sepunya
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 35/39 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah


Tarikh
16 Julai 2012
Masa
10.20pagi - 11.30pagi
Tingkatan
4MPV
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.3 Tangen Sepunya
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan bilangan tangent sepunya yang boleh dilukis kepada dua bulatan yang;
a)    Bersilang pada dua titik
b)   Bersentuhan pada satu titik sahaja
c)    Tidak bersilang
ii)   Menentukan sifat-sifat yang berkaitan dengan tangent sepunya kepada dua bulatan
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang tangent sepunya
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sifat-sifat tangent sepunya
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tidak tercapai
ii)   Kehadiran : 22/25 orang
iii) Pelajar terlibat dengan ujian talesimia
iv) Objektif akan dijalankan pada kelas seterusnya

Tarikh
16 Julai 2012
Masa
11.30pagi - 12.40tgh
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.3 Tangen Sepunya
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan bilangan tangent sepunya yang boleh dilukis kepada dua bulatan yang;
a)    Bersilang pada dua titik
b)   Bersentuhan pada satu titik sahaja
c)    Tidak bersilang
ii)   Menentukan sifat-sifat yang berkaitan dengan tangent sepunya kepada dua bulatan
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang tangent sepunya
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sifat-sifat tangent sepunya
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 23/34 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
17 Julai 2012
Masa
9.45pagi - 10.55pagi
Tingkatan
4K7
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.3 Tangen Sepunya
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan bilangan tangent sepunya yang boleh dilukis kepada dua bulatan yang;
a)    Bersilang pada dua titik
b)   Bersentuhan pada satu titik sahaja
c)    Tidak bersilang
ii)   Menentukan sifat-sifat yang berkaitan dengan tangent sepunya kepada dua bulatan
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang tangent sepunya
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sifat-sifat tangent sepunya
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 33/38 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Date
17 Julai 2012
Time
10.55a.m - 11.30p.m
Class
5S4
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 8 Bearing
Learning Objective
8.1  Bearing
Learning Outcomes
At the end of the lesson, students will be able to :
i)     Draw and label the eight main compass direction
ii)   Draw a diagram which shows the direction of B relative to A, given the bearing of B from A
iii) State the bearing of point A from point B based on given information
Learning Activities
i)     Teacher explain to students to find the bearing of point A from point B
ii)   Teacher give some examples to students and discuss together method to find the bearing
iii) Teacher asks students to work in groups and answers questions given
iv) Teacher asks students to solve questions given with all friends
v)   Teacher discuss all questions together
vi) Teacher give some exercises as homework’s
Learning Aids
Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
Noble Value
Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher
Reflections
i)     Attendance: 35/35
ii)   All learning outcome is achieve
iii)  70% of student give cooperation’s to teacher and answers question given

Tarikh
17 Julai 2012
Masa
12.05tgh – 12.40tgh
Tingkatan
4MPV
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.3 Tangen Sepunya
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan bilangan tangent sepunya yang boleh dilukis kepada dua bulatan yang;
a)    Bersilang pada dua titik
b)   Bersentuhan pada satu titik sahaja
c)    Tidak bersilang
ii)   Menentukan sifat-sifat yang berkaitan dengan tangent sepunya kepada dua bulatan
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang tangent sepunya
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sifat-sifat tangent sepunya
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 21/25 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Date
18 Julai 2012
Time
7.05a.m - 8.15a.m
Class
5S4
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 10 Plans and Elevations
Learning Objective
10.1Orthogonal Projection
Learning Outcomes
At the end of the lesson, students will be able to :
i)      Identify orthogonal projection
ii)    Draw orthogonal projection, given an object and a plane
Learning Activities
i)     Teacher explain to students about orthogonal projection with true object
ii)   Teacher give five object to five group and asks students to draw orthogonal projection, given an object and a plane
iii) Teacher asks students to work in groups and answers questions given
iv) Teacher asks students to solve questions given with all friends
v)   Teacher discuss all questions together
vi) Teacher give some exercises as homework’s
Learning Aids
Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
Noble Value
Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher
Reflections
i)     Attendance: 35/35
ii)   All learning outcome is achieve
iii)  100% of student give cooperation’s to teacher and answers question given

Tarikh
18 Julai 2012
Masa
10.55pagi – 11.30pagi
Tingkatan
4K1
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 9 Trigonometri 2
Sub-tajuk
9.1 Nilai Sin, Kos dan Tan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
Aktiviti
i)     Guru memulakan P&P dengan menguji pengetahuan asas pelajar tentang trigonometri
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tentang sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
iii) Guru memberi beberapa contoh yang berkaitan dengan sudut dan sukuan
iv) Guru meminta pelajar untuk menulis nota yang diberi dan menjawab soalan yang berkaitan
v)   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 38/39 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
18 Julai 2012
Masa
12.05tgh – 12.40tgh
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 9 Trigonometri 2
Sub-tajuk
9.1 Nilai Sin, Kos dan Tan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
Aktiviti
i)     Guru memulakan P&P dengan menguji pengetahuan asas pelajar tentang trigonometri
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tentang sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
iii) Guru memberi beberapa contoh yang berkaitan dengan sudut dan sukuan
iv) Guru meminta pelajar untuk menulis nota yang diberi dan menjawab soalan yang berkaitan
v)   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 28/34 orang
iii) 60% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
19 Julai 2012
Masa
7.05pagi – 8.15pagi
Tingkatan
4K1
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 9 Trigonometri 2
Sub-tajuk
9.1 Nilai Sin, Kos dan Tan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan
a)    Nilai koordinat-y
b)   Nilai koordinat-x
c)    Nisbah koordinat-y kepada koordinat-x bagi beberapa titik pada lilitan bulaatan unit
ii)   Menentukan bahawa bagi suatu sudut dalam sukuan I
iii) Menentukan nilai sinus, kosinus dan tangen
Aktiviti
i)     Guru memberi beberapa contoh soalan dan menerangkan kepada pelajar untuk menerangkan tentang suatu sudut dalam sukuan I
ii)   Guru mengarahkan pelajar duduk di dalam kumpulan masing-masing dan menjawab soalan di dalam buku latihan masing-masing
iii) Guru memantau jawapan semua pelajar dan menerangkan soalan mengikut kumpulan
iv) Setiap pelajar yang bermasalah boleh berbincang dengan ahli kumpulan ataupun terus kepada guru
v)   Guru meminta pelajar menghantar kerja yang telah siap untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 38/39 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan dapat menjawab soalan yang diberi
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
19 Julai 2012
Masa
9.45pagi – 10.20pagi
Tingkatan
4K7
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 9 Trigonometri 2
Sub-tajuk
9.1 Nilai Sin, Kos dan Tan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
Aktiviti
i)     Guru memulakan P&P dengan menguji pengetahuan asas pelajar tentang trigonometri
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tentang sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
iii) Guru memberi beberapa contoh yang berkaitan dengan sudut dan sukuan
iv) Guru meminta pelajar untuk menulis nota yang diberi dan menjawab soalan yang berkaitan
v)   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 30/38 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
19 Julai 2012
Masa
10.20pagi – 11.30pagi
Tingkatan
4MPV
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 9 Trigonometri 2
Sub-tajuk
9.1 Nilai Sin, Kos dan Tan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
Aktiviti
i)      Guru memulakan P&P dengan menguji pengetahuan asas pelajar tentang trigonometri
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tentang sukuan dan sudut-sudut dalam bulatan unit
iii) Guru memberi beberapa contoh yang berkaitan dengan sudut dan sukuan
iv) Guru meminta pelajar untuk menulis nota yang diberi dan menjawab soalan yang berkaitan
v)   Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 24/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan menjawab semua soalan yang diberi
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Date
20 Julai 2012
Time
7.05a.m - 8.15a.m
Class
5S4
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 10 Plans and Elevations
Learning Objective
10.2 Plan and Elevation
Learning Outcomes
At the end of the lesson, students will be able to :
i)      Draw the plan of a solid object
ii)    Draw the front and side elevations of a solid object
Learning Activities
i)     Teacher explain to students about way to draw plan, front and side elevations of a solid object use real object
ii)   Teacher give five real object with questions paper to five group and asks students to answers the questions
iii) Teacher asks students to work in groups and answers questions given
iv) Teacher asks students to solve questions given with all friends
v)   Teacher discuss all questions together
vi) Teacher give some exercises as homework’s
Learning Aids
Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
Noble Value
Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher
Reflections
i)     Attendance: 34/35
ii)   All learning outcome is achieve
iii)  100% of student give cooperation’s to teacher and answers question given

Tarikh
20 Julai 2012
Masa
8.15pagi – 9.25pagi
Tingkatan
4K7
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 9 Trigonometri 2
Sub-tajuk
9.1 Nilai Sin, Kos dan Tan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan
a)    Nilai koordinat-y
b)   Nilai koordinat-x
c)    Nisbah koordinat-y kepada koordinat-x bagi beberapa titik pada lilitan bulaatan unit
ii)   Menentukan bahawa bagi suatu sudut dalam sukuan I
iii) Menentukan nilai sinus, kosinus dan tangen
Aktiviti
i)     Guru memberi beberapa contoh soalan dan menerangkan kepada pelajar untuk menerangkan tentang suatu sudut dalam sukuan I
ii)   Guru mengarahkan pelajar duduk di dalam kumpulan masing-masing dan menjawab soalan di dalam buku latihan masing-masing
iii) Guru memantau jawapan semua pelajar dan menerangkan soalan mengikut kumpulan
iv) Setiap pelajar yang bermasalah boleh berbincang dengan ahli kumpulan ataupun terus kepada guru
v)   Guru meminta pelajar menghantar kerja yang telah siap untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 31/38 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Pelajar yang bermasalah memberi kerjasama yang baik kepada guru

Tarikh
20 Julai 2012
Masa
10.55pagi – 12.05tgh
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 9 Trigonometri 2
Sub-tajuk
9.1 Nilai Sin, Kos dan Tan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan
a)    Nilai koordinat-y
b)   Nilai koordinat-x
c)    Nisbah koordinat-y kepada koordinat-x bagi beberapa titik pada lilitan bulaatan unit
ii)   Menentukan bahawa bagi suatu sudut dalam sukuan I
iii) Menentukan nilai sinus, kosinus dan tangen
Aktiviti
i)     Guru memberi beberapa contoh soalan dan menerangkan kepada pelajar untuk menerangkan tentang suatu sudut dalam sukuan I
ii)   Guru mengarahkan pelajar duduk di dalam kumpulan masing-masing dan menjawab soalan di dalam buku latihan masing-masing
iii) Guru memantau jawapan semua pelajar dan menerangkan soalan mengikut kumpulan
iv) Setiap pelajar yang bermasalah boleh berbincang dengan ahli kumpulan ataupun terus kepada guru
v)   Guru meminta pelajar menghantar kerja yang telah siap untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 28/34 orang
iii) 60% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah




No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..