Tarikh
|
9 Julai
2012
|
Masa
|
8.15pagi
- 9.25pagi
|
Tingkatan
|
4K1
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8
Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
Mengimbas
pengetahuan sedia ada
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan
iaitu:
a)
Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada
lilitan
b)
Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)
Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh
lengkok yang sama adlah sama besar
d)
Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah
sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
|
Aktiviti
|
i)
Guru membincangkan dengan pelajar tentang
sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)
Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn
sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii)
Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam
kumpulan masing-masing
iv)
Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang
diberi
v)
Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar
buku latihan masing-masing untuk disemak
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 35/39 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) 30% pelajr masih mengingati
sifat-sifat bulatan
v) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
9 Julai
2012
|
Masa
|
10.20pagi
- 11.30pagi
|
Tingkatan
|
4MPV
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8
Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
Mengimbas
pengetahuan sedia ada
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan
iaitu:
a)
Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada
lilitan
b)
Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)
Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh
lengkok yang sama adlah sama besar
d)
Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah
sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
|
Aktiviti
|
i)
Guru membincangkan dengan pelajar tentang
sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)
Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn
sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii)
Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam
kumpulan masing-masing
iv)
Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang
diberi
v)
Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar
buku latihan masing-masing untuk disemak
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
9 Julai
2012
|
Masa
|
11.30pagi
- 12.40tgh
|
Tingkatan
|
4K8
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8
Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
Mengimbas
pengetahuan sedia ada
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan
iaitu:
a)
Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada
lilitan
b)
Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)
Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh
lengkok yang sama adlah sama besar
d)
Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah
sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
|
Aktiviti
|
i)
Guru membincangkan dengan pelajar tentang
sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)
Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn
sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii)
Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam
kumpulan masing-masing
iv)
Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang
diberi
v)
Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar
buku latihan masing-masing untuk disemak
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 24/34 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Semua pelajar memberi kerjasama
dengan guru
v) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
10
Julai 2012
|
Masa
|
9.45pagi
- 10.55pagi
|
Tingkatan
|
4K7
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7
Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.3 Kebarangkalian
suatu peristiwa
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan nisbah bilangan kali berlakunya suatu
peristiwa kepada bilangan percubaan
ii)
Mengira kebarangkalian suatu peristiwa daripada
bilangan cubaan yang cukup besar
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member satu aktiviti untuk meneroka konsep
kebarangkalian
iv)
Tugasan : sekeping kad diambil secara rawak
daripada 6 keping kad yang mempunyai nombor 1 hingga 6. Cari nisbah bagi
kesudahan untuk mendapatkan nombor 6.
v)
Setiap kumpulan menjalankan aktiviti yang diberi
dan mendapat keputusan bagi menunjukkan nisbah
vi)
Guru member latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 32/38 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Date
|
10 Julai
2012
|
Time
|
10.55a.m
- 11.30p.m
|
Class
|
5S4
|
Subject
|
Mathematic
|
Learning
Area
|
Chapter
7 Probability 2
|
Learning
Objective
|
7.1
Probability of an Event
|
Learning
Outcomes
|
At the
end of the lesson, students will be able to :
i) Determine the sample space of
an experiment with equally likely outcomes
|
Learning
Activities
|
i) Teacher explain to students
about probability of a coin and a dice
ii) Teacher asks students to make
their own group with 4 - 5 students
iii) Teacher give activities to
describe the sample space and probability
iv) Activities: one pieces of card
is choose at random from 6 cards contains number 1 until 6. Find probability
to get number of 6
v) Teacher asks students to solve
questions given
vi) Teacher give some exercises as
homework’s
|
Learning
Aids
|
Whiteboard,
A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
|
Noble
Value
|
Cooperative,
being confidents, dare to try and
communications with students and teacher |
Reflections
|
i) Attendance: 35/35
ii) All learning outcome is achieve
iii) 70% of student give
cooperation’s to teacher and answers question given
|
Tarikh
|
10
Julai 2012
|
Masa
|
12.05tgh
– 12.40tgh
|
Tingkatan
|
4MPV
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8 Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
8.1
Tangen kepada suatu bulatan
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)
Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu
bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik
sentuhan itu
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah
garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii)
Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta
pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv)
Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Date
|
11
Julai 2012
|
Time
|
7.05a.m
- 8.15a.m
|
Class
|
5S4
|
Subject
|
Mathematic
|
Learning
Area
|
Chapter
7 Probability 2
|
Learning
Objective
|
7.2
Probability of the Complement of an Event
|
Learning
Outcomes
|
At the
end of the lesson, students will be able to :
i) State the complement of an
event in words and set notation
ii) Find the probability of the
complement of an event
|
Learning
Activities
|
i) Teacher explain to students the
meaning of complement set with diagram
ii) Teacher give some examples to students
and discuss together method to find probability of the complement
iii) Teacher asks students to work
in groups and answers questions given
iv) Teacher asks students to solve
questions given with all friends
v) Teacher discuss all questions
together
vi) Teacher give some exercises as
homework’s
|
Learning
Aids
|
Whiteboard,
A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
|
Noble
Value
|
Cooperative,
being confidents, dare to try and
communications with students and teacher |
Reflections
|
i) Attendance: 35/35
ii) All learning outcome is achieve
iii) 80% of student give
cooperation’s to teacher and answers question given
|
Tarikh
|
11
Julai 2012
|
Masa
|
10.55pagi
– 11.30pagi
|
Tingkatan
|
4K1
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8 Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
8.1
Tangen kepada suatu bulatan
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)
Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu
bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik
sentuhan itu
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah
garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii)
Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta
pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv)
Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 37/39 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
11
Julai 2012
|
Masa
|
12.05tgh
– 12.40tgh
|
Tingkatan
|
4K8
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8 Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
8.1
Tangen kepada suatu bulatan
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)
Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu
bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik
sentuhan itu
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah
garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii)
Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta
pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv)
Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 31/34 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) P&P masa akhir member
sedikit masalah kepada guru kerana pelajr sudah tidak dapat menumpukan
sepenuh perhatian kepada guru
v) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
12
Julai 2012
|
Masa
|
7.05pagi
– 8.15pagi
|
Tingkatan
|
4K1
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8 Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
8.2
Sudut di antara Tangen dengan Perentas
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan sifat-sifat berkaitan dengan dua
tangent kepada suatu bulatan dari suatu titik tertentu di luar bulatan
ii)
Mengenal pasti sudut dalam tembereng selang-seli
yang dicangkum oleh perentas yang melalui titik sentuhan tangen
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru menerangkan kepada pelajar tentang sudut
dalam tembereng
iii)
Guru memberi kertas latihan yang mempunyai soalan
kepada semua murid
iv)
Guru meminta pelajar duduk di dalam kumpulan
masing-masing
v)
Setiap kumpulan diberi 1 soalan untuk dijawab
dalam kumpulan masing-masing
vi)
Setelah semua kumpulan mendapat jawapan, mereka
dikehendaki bertukar-tukar jawapan masing-masing
vii)
Setiap pelajar perlu mengetahui cara dan jawapan
yang telah ditukar
viii)
Guru meminta pelajar menghantar jawapan
masing-masing
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 39/39 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru dan dapat menjawab soalan yang diberi
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
12
Julai 2012
|
Masa
|
9.45pagi
– 10.20pagi
|
Tingkatan
|
4K7
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8
Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
Mengimbas
pengetahuan sedia ada
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan
iaitu:
a)
Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada
lilitan
b)
Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)
Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh
lengkok yang sama adlah sama besar
d)
Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah
sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
|
Aktiviti
|
i)
Guru membincangkan dengan pelajar tentang
sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)
Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn
sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii)
Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam
kumpulan masing-masing
iv)
Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang
diberi
v)
Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar
buku latihan masing-masing untuk disemak
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 34/38 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
12
Julai 2012
|
Masa
|
10.20pagi
– 11.30pagi
|
Tingkatan
|
4MPV
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8 Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
8.2
Sudut di antara Tangen dengan Perentas
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan sifat-sifat berkaitan dengan dua
tangent kepada suatu bulatan dari suatu titik tertentu di luar bulatan
ii)
Mengenal pasti sudut dalam tembereng selang-seli
yang dicangkum oleh perentas yang melalui titik sentuhan tangen
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru menerangkan kepada pelajar tentang sudut
dalam tembereng
iii)
Guru memberi kertas latihan yang mempunyai soalan
kepada semua murid
iv)
Guru meminta pelajar duduk di dalam kumpulan
masing-masing
v)
Setiap kumpulan diberi 1 soalan untuk dijawab
dalam kumpulan masing-masing
vi)
Setelah semua kumpulan mendapat jawapan, mereka
dikehendaki bertukar-tukar jawapan masing-masing
vii)
Setiap pelajar perlu mengetahui cara dan jawapan
yang telah ditukar
viii)
Guru meminta pelajar menghantar jawapan
masing-masing
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru dan menjawab semua soalan yang diberi
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Date
|
13
Julai 2012
|
Time
|
7.05a.m
- 8.15a.m
|
Class
|
5S4
|
Subject
|
Mathematic
|
Learning
Area
|
Chapter
7 Probability 2
|
Learning
Objective
|
7.3
Probability of combined Event
|
Learning
Outcomes
|
At the
end of the lesson, students will be able to :
i) Determine the outcomes for
combined events and how the outcomes of these combined events associate with
elements of set A U B and set A ∩ B
|
Learning
Activities
|
i) Teacher explain to students the
meaning of combined events
ii) Teacher give some examples to
students and discuss together method to find probability of the combined
event
iii) Teacher asks students to work
in groups and answers questions given
iv) Teacher asks students to solve
questions given with all friends
v) Teacher discuss all questions
together
i) Teacher give some exercises as
homework’s
|
Learning
Aids
|
Whiteboard,
A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
|
Noble
Value
|
Cooperative,
being confidents, dare to try and
communications with students and teacher |
Reflections
|
i) Attendance: 33/35
ii) All learning outcome is achieve
iii) 90% of student give
cooperation’s to teacher and answers question given
|
Tarikh
|
13
Julai 2012
|
Masa
|
8.15pagi
– 9.25pagi
|
Tingkatan
|
4K7
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8 Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
8.1
Tangen kepada suatu bulatan
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)
Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu
bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik
sentuhan itu
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah
garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii)
Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta
pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv)
Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 32/38 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Pelajar yang bermasalah memberi
kerjasama yang baik kepada guru
|
Tarikh
|
13
Julai 2012
|
Masa
|
10.55pagi
– 12.05tgh
|
Tingkatan
|
4K8
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 8 Bulatan 3
|
Sub-tajuk
|
8.2
Sudut di antara Tangen dengan Perentas
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan sifat-sifat berkaitan dengan dua
tangent kepada suatu bulatan dari suatu titik tertentu di luar bulatan
ii)
Mengenal pasti sudut dalam tembereng selang-seli
yang dicangkum oleh perentas yang melalui titik sentuhan tangen
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru menerangkan kepada pelajar tentang sudut
dalam tembereng
iii)
Guru memberi kertas latihan yang mempunyai soalan
kepada semua murid
iv)
Guru meminta pelajar duduk di dalam kumpulan
masing-masing
v)
Setiap kumpulan diberi 1 soalan untuk dijawab
dalam kumpulan masing-masing
vi)
Setelah semua kumpulan mendapat jawapan, mereka
dikehendaki bertukar-tukar jawapan masing-masing
vii)
Setiap pelajar perlu mengetahui cara dan jawapan
yang telah ditukar
viii)
Guru meminta pelajar menghantar jawapan
masing-masing
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 28/34 orang
iii) 60% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
No comments:
Post a Comment