About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Sunday 15 July 2012

Minggu 28 (9 hingga 13 Julai 2012)


Tarikh
9 Julai 2012
Masa
8.15pagi - 9.25pagi
Tingkatan
4K1
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
Mengimbas pengetahuan sedia ada
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan iaitu:
a)    Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada lilitan
b)   Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)    Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh lengkok yang sama adlah sama besar
d)   Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 35/39 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) 30% pelajr masih mengingati sifat-sifat bulatan
v)   Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
9 Julai 2012
Masa
10.20pagi - 11.30pagi
Tingkatan
4MPV
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
Mengimbas pengetahuan sedia ada
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan iaitu:
a)    Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada lilitan
b)   Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)    Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh lengkok yang sama adlah sama besar
d)   Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
9 Julai 2012
Masa
11.30pagi - 12.40tgh
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
Mengimbas pengetahuan sedia ada
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan iaitu:
a)    Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada lilitan
b)   Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)    Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh lengkok yang sama adlah sama besar
d)   Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 24/34 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Semua pelajar memberi kerjasama dengan guru
v)   Tiada pelajar yang bermasalah


Tarikh
10 Julai 2012
Masa
9.45pagi - 10.55pagi
Tingkatan
4K7
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 7 Kebarangkalian
Sub-tajuk
7.3 Kebarangkalian suatu peristiwa
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan nisbah bilangan kali berlakunya suatu peristiwa kepada bilangan percubaan
ii)   Mengira kebarangkalian suatu peristiwa daripada bilangan cubaan yang cukup besar
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru meminta pelajar membentuk kumpulan masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii) Guru member satu aktiviti untuk meneroka konsep kebarangkalian
iv) Tugasan : sekeping kad diambil secara rawak daripada 6 keping kad yang mempunyai nombor 1 hingga 6. Cari nisbah bagi kesudahan untuk mendapatkan nombor 6.
v)   Setiap kumpulan menjalankan aktiviti yang diberi dan mendapat keputusan bagi menunjukkan nisbah
vi) Guru member latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 32/38 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Date
10 Julai 2012
Time
10.55a.m - 11.30p.m
Class
5S4
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 7 Probability 2
Learning Objective
7.1 Probability of an Event
Learning Outcomes
At the end of the lesson, students will be able to :
i)     Determine the sample space of an experiment with equally likely outcomes
Learning Activities
i)     Teacher explain to students about probability of a coin and a dice
ii)   Teacher asks students to make their own group with 4 - 5  students
iii) Teacher give activities to describe the sample space and probability
iv) Activities: one pieces of card is choose at random from 6 cards contains number 1 until 6. Find probability to get number of 6
v)   Teacher asks students to solve questions given
vi) Teacher give some exercises as homework’s
Learning Aids
Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
Noble Value
Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher
Reflections
i)     Attendance: 35/35
ii)   All learning outcome is achieve
iii)  70% of student give cooperation’s to teacher and answers question given

Tarikh
10 Julai 2012
Masa
12.05tgh – 12.40tgh
Tingkatan
4MPV
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.1 Tangen kepada suatu bulatan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)   Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik sentuhan itu
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii) Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv) Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)   Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Date
11 Julai 2012
Time
7.05a.m - 8.15a.m
Class
5S4
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 7 Probability 2
Learning Objective
7.2 Probability of the Complement of an Event
Learning Outcomes
At the end of the lesson, students will be able to :
i)      State the complement of an event in words and set notation
ii)    Find the probability of the complement of an event
Learning Activities
i)     Teacher explain to students the meaning of complement set with diagram
ii)   Teacher give some examples to students and discuss together method to find probability of the complement
iii) Teacher asks students to work in groups and answers questions given
iv) Teacher asks students to solve questions given with all friends
v)   Teacher discuss all questions together
vi) Teacher give some exercises as homework’s
Learning Aids
Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
Noble Value
Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher
Reflections
i)     Attendance: 35/35
ii)   All learning outcome is achieve
iii)  80% of student give cooperation’s to teacher and answers question given

Tarikh
11 Julai 2012
Masa
10.55pagi – 11.30pagi
Tingkatan
4K1
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.1 Tangen kepada suatu bulatan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)   Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik sentuhan itu
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii) Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv) Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)   Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 37/39 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
11 Julai 2012
Masa
12.05tgh – 12.40tgh
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.1 Tangen kepada suatu bulatan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)   Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik sentuhan itu
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii) Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv) Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)   Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 31/34 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) P&P masa akhir member sedikit masalah kepada guru kerana pelajr sudah tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada guru
v)   Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
12 Julai 2012
Masa
7.05pagi – 8.15pagi
Tingkatan
4K1
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.2 Sudut di antara Tangen dengan Perentas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan sifat-sifat berkaitan dengan dua tangent kepada suatu bulatan dari suatu titik tertentu di luar bulatan
ii)   Mengenal pasti sudut dalam tembereng selang-seli yang dicangkum oleh perentas yang melalui titik sentuhan tangen
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tentang sudut dalam tembereng
iii) Guru memberi kertas latihan yang mempunyai soalan kepada semua murid
iv) Guru meminta pelajar duduk di dalam kumpulan masing-masing
v)   Setiap kumpulan diberi 1 soalan untuk dijawab dalam kumpulan masing-masing
vi) Setelah semua kumpulan mendapat jawapan, mereka dikehendaki bertukar-tukar jawapan masing-masing
vii)             Setiap pelajar perlu mengetahui cara dan jawapan yang telah ditukar
viii)           Guru meminta pelajar menghantar jawapan masing-masing
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 39/39 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan dapat menjawab soalan yang diberi
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
12 Julai 2012
Masa
9.45pagi – 10.20pagi
Tingkatan
4K7
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
Mengimbas pengetahuan sedia ada
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengingat kembali sifat-sifat sudut dalam bulatan iaitu:
a)    Sudut di pusat adalah dua kali ganda sudut pada lilitan
b)   Sudut dalam semibulatan ialah 90 darjah
c)    Sudut-sudut pada lilitan yang dicangkum oleh lengkok yang sama adlah sama besar
d)   Dalam suatu sisi empat kitaran, hasil tambah sudut-sudut pedalaman bertentangan ialaih 180 darjah
Aktiviti
i)     Guru membincangkan dengan pelajar tentang sifat-sifat sudut dalam bulatan
ii)   Guru memberi beberapa soalan yang berkaitan dengn sifat-sifat sudut dalam bulatan
iii) Pelajar membincangkan jawapan bagi soalan dalam kumpulan masing-masing
iv) Guru membincangkan semua jawapan bagi soalan yang diberi
v)   Guru meminta pelajar menulis nota dan menghantar buku latihan masing-masing untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 34/38 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Tarikh
12 Julai 2012
Masa
10.20pagi – 11.30pagi
Tingkatan
4MPV
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.2 Sudut di antara Tangen dengan Perentas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan sifat-sifat berkaitan dengan dua tangent kepada suatu bulatan dari suatu titik tertentu di luar bulatan
ii)   Mengenal pasti sudut dalam tembereng selang-seli yang dicangkum oleh perentas yang melalui titik sentuhan tangen
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tentang sudut dalam tembereng
iii) Guru memberi kertas latihan yang mempunyai soalan kepada semua murid
iv) Guru meminta pelajar duduk di dalam kumpulan masing-masing
v)   Setiap kumpulan diberi 1 soalan untuk dijawab dalam kumpulan masing-masing
vi) Setelah semua kumpulan mendapat jawapan, mereka dikehendaki bertukar-tukar jawapan masing-masing
vii)             Setiap pelajar perlu mengetahui cara dan jawapan yang telah ditukar
viii)           Guru meminta pelajar menghantar jawapan masing-masing
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan menjawab semua soalan yang diberi
iv) Tiada pelajar yang bermasalah

Date
13 Julai 2012
Time
7.05a.m - 8.15a.m
Class
5S4
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 7 Probability 2
Learning Objective
7.3 Probability of combined Event
Learning Outcomes
At the end of the lesson, students will be able to :
i)      Determine the outcomes for combined events and how the outcomes of these combined events associate with elements of set A U B and set A ∩ B
Learning Activities
i)     Teacher explain to students the meaning of combined events
ii)   Teacher give some examples to students and discuss together method to find probability of the combined event
iii) Teacher asks students to work in groups and answers questions given
iv) Teacher asks students to solve questions given with all friends
v)   Teacher discuss all questions together
i)     Teacher give some exercises as homework’s
Learning Aids
Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
Noble Value
Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher
Reflections
i)     Attendance: 33/35
ii)   All learning outcome is achieve
iii)  90% of student give cooperation’s to teacher and answers question given

Tarikh
13 Julai 2012
Masa
8.15pagi – 9.25pagi
Tingkatan
4K7
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.1 Tangen kepada suatu bulatan
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Mengenalpasti tangent kepada suatu belatan
ii)   Membuat inferens bahawa tangent kepada suatu bulatan ialah garis lurus yang berserenjang dengan jejari yang melalui titik sentuhan itu
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tangent ialah garis lurus yang menyentuh bulatan pada satu titik dengan menggunakan lukisan
iii) Guru memberi soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan bersama rakan lain
iv) Guru membincangkan soalan dengan semua pelajar
v)   Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 32/38 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Pelajar yang bermasalah memberi kerjasama yang baik kepada guru

Tarikh
13 Julai 2012
Masa
10.55pagi – 12.05tgh
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
 Bab 8 Bulatan 3
Sub-tajuk
8.2 Sudut di antara Tangen dengan Perentas
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)     Menentukan sifat-sifat berkaitan dengan dua tangent kepada suatu bulatan dari suatu titik tertentu di luar bulatan
ii)   Mengenal pasti sudut dalam tembereng selang-seli yang dicangkum oleh perentas yang melalui titik sentuhan tangen
Aktiviti
i)     Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)   Guru menerangkan kepada pelajar tentang sudut dalam tembereng
iii) Guru memberi kertas latihan yang mempunyai soalan kepada semua murid
iv) Guru meminta pelajar duduk di dalam kumpulan masing-masing
v)   Setiap kumpulan diberi 1 soalan untuk dijawab dalam kumpulan masing-masing
vi) Setelah semua kumpulan mendapat jawapan, mereka dikehendaki bertukar-tukar jawapan masing-masing
vii)             Setiap pelajar perlu mengetahui cara dan jawapan yang telah ditukar
viii)           Guru meminta pelajar menghantar jawapan masing-masing
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
i)     Semua objektif tercapai
ii)   Kehadiran : 28/34 orang
iii) 60% pelajar memberi kerjasama kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah




 

No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..