About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Sunday 6 May 2012

Minggu 18 (30 April hingga 4 Mei 2012)

Tarikh  

30 April 2012

Masa 

7.05pagi - 8.15pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

Titik persilangan bagi dua garis lurus

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mencari titik persilangan bagi dua garis lurus secara :
    1. Melukis dua garis lurus tersebut
    2. Menyelesaikan persamaan serentak

Aktiviti 

  1. Guru melukis dua garis lurus yang mempunyai titik persilangan untuk menjelaskan kepada pelajar tentang titik persilangan
  2. Guru menerangkan tentang penyelesaian persamaan serentak melalui contoh soalan yang diberi
  3. Guru member beberapa soalan kepada pelajar untuk diselesaikan
  4. Guru memita pelajar menjawab soalan di papan tulis
  5. Guru membincangkan jawapan dengan semua pelajar
  6. Guru member latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 23/25 orang
  3. 90% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan dapat menjawab semua contoh soalan yang diberikan
  4. Semua pelajar membuat kerja yang diberi
  5. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Date 

30 April 2012

Time 

10.55a.m - 12.05p.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 5 Variations

Learning Objective 

5.2 Inverse Variation

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. State the changes in a quantity with respect to the changes in another quantity in everyday situations involving inverse variation

Learning Activities 

  1. Teacher explain about method to express a inverse variation in the form of equation involving two variable
  2. Teacher explain method to find the value of variable in a inverse variation when sufficient information is given
  3. Teacher give some example to students and ask students to solve the questions together
  4. Teacher discuss questions given
  5. Teacher give questions to students and ask volunteers to write answers in white board
  6. Teacher give exercises as homework

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. Attendance: 31/35
  2. All learning outcome is achieve
  3. 80% of student give cooperation's to teacher and can give true answers to all questions given


 

Tarikh  

30 April 2012

Masa 

10.55pagi – 12.05tgh

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

5.4 Persamaan Garis Lurus

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Melukis graf bagi persamaan berbentuk y=mx+c
  2. Menulis persamaan garis lurus yang diberi kecerunan dan pintasan-y

Aktiviti 

  1. Guru menunjukkan satu garis lurus PQ yang telah dilukis di kertas mahjong.
  2. Berdasarkan garis lurus PQ, guru meminta pelajar menyenaraikan maklumat yang boleh diperolehi
  3. Guru meminta pelajar melukis graf garis lurus

yang melalui titik P(-2,3) dan Q(4,0). Berdasarkan garis lurus PQ, guru meminta pelajar mencari nilai kecerunan dan pintasan-y

  1. Guru menerangka persamaan bagi garis lurus dalam bentuk y=mx+c
  2. Guru meminta pelajar membandingkan persamaan graf garis lurus yang telah dilukis dengan persamaan telah dihasilkan

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 35/40 orang
  3. 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan dapat menjawab semua contoh soalan yang diberikan
  4. Semua pelajar membuat kerja yang diberi
  5. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

1 Mei 2012

Masa 

7.05a.m - 8.15a.m

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

 

Sub-tajuk 

 

Objektif 

 

Aktiviti 

 

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

Cuti hari pekerja


 

Tarikh  

1 Mei 2012

Masa 

9.45pagi - 10.20pagi

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

 

Sub-tajuk 

 

Objektif 

 

Aktiviti 

 

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Cuti hari pekerja


 

Date 

1 Mei 2012

Time 

12.05p.m - 12.40a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area

 

Learning Objective 

 

Learning Outcomes 

 

Learning Activities 

 

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections

  1. Cuti hari pekerja


 

Tarikh  

2 Mei 2012

Masa 

9.45pagi - 10.55pagi

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

5.1 Kecerunan garis lurus

5.2 Kecerunan garis lurus dalam system koordinat

5.3 Pintasan

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menentukan jarak mencancang dan jarak mengufuk antara dua titik yang diberi pada suatu garis lurus
  2. Membentuk rumus bagi kecerunan garis lurus
  3. Menentukan pintasan-x dan pintasan-y bagi garis lurus

Aktiviti 

  1. Guru melukis dua garis lurus yang satunya adalah condong dan satu lagi mendatar
  2. Guru meminta murid memberi perbezaan bagi kedua-dua garis lurus dari segi kecerunan
  3. Pelajar dapat merumuskan setiap garis lurus yang condong mempunyai kecerunan
  4. Guru melukis satu garis lurus yang mempunyai dua titik dan menerangkan kepada pelajar tentang formula kecerunan
  5. Guru menenrangkan kaedah pengiraan untuk mencari kecerunan menggunakan koordinat titik yang diberi
  6. Guru melukis suatu garis lurus pada paksi y dan paksi x. Guru menerangkan tentang pintasan-x dan pintasan-y
  7. Guru menghubungkaitkan pintasan-x dan pintasan-y dengan pengiraan untuk mencari kecerunan
  8. Guru memberi beberapa contoh pengiraan
  9. Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 28/37 orang
  3. 70% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan dapat menjawab semua contoh soalan yang diberikan
  4. Semua pelajar membuat kerja yang diberi
  5. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

2 Mei 2012

Masa 

10.55a.m - 11.30a.m

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

5.4 Persamaan Garis Lurus

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menentukan sama ada sesuatu titik adalah terletak pada suatu garis lurus tertentu

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kaedah pengiraan untuk membuktikan LHS=RHS (sebelah kiri=sebelah kanan)
  2. Guru memberi beberapa soalan untuk dibincangkan bersama pelajar
  3. Guru meminta pelajar menjawab soalan di papan tulis
  4. Guru membincangkan setiap jawapan
  5. Pelajar diberi latihan dalam buku kerja dan buku teks untuk memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 35/40 orang
  3. 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan dapat menjawab semua contoh soalan yang diberikan
  4. Semua pelajar membuat kerja yang diberi
  5. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

2 Mei 2012

Masa 

11.30pagi - 12.40tengahari

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus (Lesson Study)

Sub-tajuk 

5.4 Persamaan Garis Lurus

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Melukis graf bagi persamaan berbentuk y=mx+c
  2. Menulis persamaan garis lurus yang diberi kecerunan dan pintasan-y
  3. Menentukan sama ada sesuatu titik adalah terletak pada suatu garis lurus tertentu

Aktiviti 

  1. Guru menunjukkan satu garis lurus PQ yang telah dilukis di kertas mahjong.
  2. Berdasarkan garis lurus PQ, guru meminta pelajar menyenaraikan maklumat yang boleh diperolehi
  3. Guru meminta pelajar melukis graf garis lurus

yang melalui titik P(-2,3) dan Q(4,0). Berdasarkan garis lurus PQ, guru meminta pelajar mencari nilai kecerunan dan pintasan-y

  1. Guru menerangka persamaan bagi garis lurus dalam bentuk y=mx+c
  2. Guru meminta pelajar membandingkan persamaan graf garis lurus yang telah dilukis dengan persamaan telah dihasilkan
  3. Guru menerangkan kaedah pengiraan untuk membuktikan LHS=RHS (sebelah kiri=sebelah kanan)
  4. Pelajar diberi latihan dalam buku kerja dan buku teks untuk memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 39/40 orang
  3. 80% pelajar memberi kerjasama kepada guru dan dapat menjawab semua contoh soalan yang diberikan
  4. Semua pelajar membuat kerja yang diberi
  5. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

3 Mei 2012

Masa 

7.05pagi - 8.15pagi

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

Titik persilangan bagi dua garis lurus

5.5 Garis selari

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mencari titik persilangan bagi dua garis lurus secara :
    1. Melukis dua garis lurus tersebut
    1. Menyelesaikan persamaan serentak
  2. Menentukan bahawa dua garis lurus yang selari mempunyai kecerunan yang sama dan begitu juga sebaliknya
  3. Menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan garis lurus

Aktiviti 

  1. Guru melukis dua garis lurus yang mempunyai titik persilangan untuk menjelaskan kepada pelajar tentang titik persilangan
  2. Guru menerangkan tentang penyelesaian persamaan serentak melalui contoh soalan yang diberi
  3. Guru menerangkan tentang persamaan bagi dua garis lurus selari iaitu mempunyai kecerunan yang sama
  4. Guru menggunakan kaedah pengiraan bagi dua garis lurus selari untuk membuktikan nilai kecerunan yang sama
  5. Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk diselesaikan
  6. Guru memita pelajar menjawab soalan di papan tulis
  7. Guru membincangkan jawapan dengan semua pelajar
  8. Guru member latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 35/40
  3. 70% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
  4. Semua pelajar memberi kerjasama kepada guru


 

Date 

3 Mei 2012

Time 

9.45p.m - 10.55a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area

Chapter 5 Variations

Learning Objective 

5.3 Joint Variation

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. We will learn to represent a joint variation using the symbol varies for the following cases
    1. Two direct variation
    2. Two inverse variations
    3. A direct variation and an inverse variation

Learning Activities 

  1. Teacher explain about method to represent a joint variation
  2. Teacher explain method to find the value of variable in a joint variation when sufficient information is given
  3. Teacher give some example to students and ask students to solve the questions together
  4. Teacher discuss questions given
  5. Teacher give questions to students and ask volunteers to write answers in white board
  6. Teacher give exercises as homework

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. Attendance: 34/35
  2. All learning outcome is achieve
  3. 80% of student give cooperation's to teacher and can give true answers to all questions given
  4. All students do all homework given


 

Tarikh  

3 Mei 2012

Masa 

10.55pagi - 11.30pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

5.5 Garis selari

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menentukan bahawa dua garis lurus yang selari mempunyai kecerunan yang sama dan begitu juga sebaliknya
  2. Menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan garis lurus

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan tentang persamaan bagi dua garis lurus selari iaitu mempunyai kecerunan yang sama
  2. Guru menggunakan kaedah pengiraan bagi dua garis lurus selari untuk membuktikan nilai kecerunan yang sama
  3. Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk diselesaikan
  4. Guru memita pelajar menjawab soalan di papan tulis
  5. Guru membincangkan jawapan dengan semua pelajar
  6. Guru member latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 25/25
  3. 90% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
  4. Semua pelajar memberi kerjasama kepada guru


 

Tarikh  

3 Mei 2012

Masa 

12.05tgh - 12.40tgh

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

Titik persilangan bagi dua garis lurus

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mencari titik persilangan bagi dua garis lurus secara :
    1. Melukis dua garis lurus tersebut
    1. Menyelesaikan persamaan serentak

Aktiviti 

  1. Guru melukis dua garis lurus yang mempunyai titik persilangan untuk menjelaskan kepada pelajar tentang titik persilangan
  2. Guru menerangkan tentang penyelesaian persamaan serentak melalui contoh soalan yang diberi
  3. Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk diselesaikan
  4. Guru memita pelajar menjawab soalan di papan tulis
  5. Guru membincangkan jawapan dengan semua pelajar
  6. Guru member latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 40/40
  3. 80% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
  4. Semua pelajar memberi kerjasama kepada guru


 

Tarikh  

4 Mei 2012

Masa 

7.05a.m - 8.15a.m

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 6 Statistik 3

Sub-tajuk 

6.1 Selang kelas

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Melengkapkan selang kelas bagi satu set data yang diberi satu selang kelas
  2. Menetukan
    1. Had atas dan had bawah
    2. Sempadan atas dan sempadan bawah
  3. Mengira saiz selang kelas
  4. Membina jadual kekerapan berdasarkan satu set data yang diberi

Aktiviti 

  1. Guru menyediakan kertas nota untuk menerangkan tentang saiz kelas dan guru membincangkan kaedah untuk mencari saiz kelas
  2. Guru memberi contoh soalan kepada pelajar dan membincangkan dengan pelajar
  3. Guru menunjukkan kaedah untuk mencari kekerapan dengan kaedah gundalan
  4. Guru meminta pelajar mengisi jadual yang diberi
  5. Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 24/25
  3. 90% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
  4. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

4 Mei 2012

Masa 

8.15pagi - 9.25pagi

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran

Matematik 

Tajuk 

Bab 5 Garis Lurus

Sub-tajuk 

5.4 Persamaan Garis Lurus

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Melukis graf bagi persamaan berbentuk y=mx+c
  2. Menulis persamaan garis lurus yang diberi kecerunan dan pintasan-y

Aktiviti 

  1. Guru menunjukkan satu garis lurus PQ yang telah dilukis di kertas mahjong.
  2. Berdasarkan garis lurus PQ, guru meminta pelajar menyenaraikan maklumat yang boleh diperolehi
  3. Guru meminta pelajar melukis graf garis lurus

yang melalui titik P(-2,3) dan Q(4,0). Berdasarkan garis lurus PQ, guru meminta pelajar mencari nilai kecerunan dan pintasan-y

  1. Guru menerangka persamaan bagi garis lurus dalam bentuk y=mx+c
  2. Guru meminta pelajar membandingkan persamaan graf garis lurus yang telah dilukis dengan persamaan telah dihasilkan

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua objektif tercapai
  2. Kehadiran : 30/37
  3. 80% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
  4. Latihan daripada buku teks
  5. Semua pelajar memberi kerjasama kepada guru


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..