About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Sunday 4 March 2012

Minggu ke 9 (27 Februari – 3 March 2012)

Tarikh  

27 Februari 2012

Masa 

7.05pagi - 8.15pagi

Tingkatan 

4K8 

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Set

Sub-tajuk 

3.1 Set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mewakilkan set dengan gambar rajah Venn
  2. Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
  3. Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
  4. Menentukan sama ada dua set merupakan set sama

Aktiviti 

  1. Guru mengimbas semula semua sub topik yang telah dipelajari iaitu melabel set dan mengenalpasti unsur menggunakan simbol epsilon ataupon not epsilon
  2. Guru memulakan pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn
  3. Guru meminta beberapa murid melukis gambar rajah Venn mengikut unsur set yang diberi.
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan set sama
  5. Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di papan hitam
  6. Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas yang akan dating

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Guru menyemak latihan murid dan kebanyakkan pelajar tidak menyiapkan kerja yang diberi
  2. Guru telah mendenda pelajar yang berkenaan
  3. 50% pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang diberi dan mampu melukis gambar rajah Venn
  4. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru dan menulis nota yang diberi tetapi terdapat juga segelintir pelajar yang tidak membawa buku nota matematik.
  5. Kehadiran : 28/36. Tiada pelajar yang ponteng kelas dan bermasalah.


 

Tarikh  

27 Februari 2012

Masa 

9.45pagi - 10.55pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Set

Sub-tajuk 

3.1 Set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mewakilkan set dengan gambar rajah Venn
  2. Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
  3. Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
  4. Menentukan sama ada dua set merupakan set sama

Aktiviti 

  1. Guru mengimbas semula semua sub topik yang telah dipelajari iaitu melabel set dan mengenalpasti unsur menggunakan simbol epsilon ataupon not epsilon
  2. Guru memulakan pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn
  3. Guru meminta beberapa murid melukis gambar rajah Venn mengikut unsur set yang diberi.
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan set sama
  5. Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di papan hitam
  6. Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas yang akan datang

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai dan kebanyakkan pelajar mampu melukis gambar rajah Venn mengikut contoh set yang diberikan
  2. Semua murid akan sentiasa bersedia untuk menjawab soalan kerana guru akan memanggil nama pelajar secara bergilir-gilir untuk menjawab soalan yang diberi
  3. Dengan cara ini semua pelajar menumpukan sepenuh perhatian pada pengajaran guru
  4. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  5. Kehadiran : 20/25 dan tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

27 Februari 2012

Masa 

11.30pagi – 12.40tgh

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Set

Sub-tajuk 

3.1 Set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mewakilkan set dengan gambar rajah Venn
  2. Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
  3. Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
  4. Menentukan sama ada dua set merupakan set sama

Aktiviti 

  1. Guru mengimbas semula semua sub topik yang telah dipelajari iaitu melabel set dan mengenalpasti unsur menggunakan simbol epsilon ataupon not epsilon
  2. Guru memulakan pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn
  3. Guru meminta beberapa murid melukis gambar rajah Venn mengikut unsur set yang diberi.
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan set sama
  5. Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di papan hitam
  6. Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas yang akan dating

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 60% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi tapi terdapat juga pelajar yang lambat untuk mendapat jawapan
  3. Kebanyakkan pelajar boleh melukis gambar rajah Venn mengikut set yang diberikan oleh guru
  4. Masih ada pelajar yang tidak menyiapkan kerja sekolah den denda telah diberi oleh guru
  5. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  6. Kehadiran : 36/38. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Date 

28 Februari 2012

Time 

8.15a.m - 9.25a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 2 : Graphs of Functions 2 

Learning Objective 

2.2 Solving equation graphically

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Obtain the solution of an equation by finding the points of intersection of two graphs

Learning Activities 

  1. Teacher give pass years questions to students and ask students to solve the problem given
  2. Teacher asks students to discuss among group members
  3. Teacher explain and discuss the answers with all students
  4. Teacher ask students to pass up back answers

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. All students can draw graph given and find the points of intersection of two graphs
  3. Teacher give more example to improve students skills for drawing graph
  4. Attendance : 33/35
  5. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

28 Februari 2012

Masa 

10.55pagi - 11.30pagi

Tingkatan

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

 

Sub-tajuk 

 

Objektif 

 

Aktiviti 

 

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Pelajar terlibat dengan lawatan sambil belajar


 

Tarikh  

28 Februari 2012

Masa 

12.05pagi - 12.40tgh 

Tingkatan 

4K1 

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Subset

Sub-tajuk 

3.2 Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menentukan sama ada suatu set yang diberi ialah subset bagi set tertentu dan menggunakan symbol subset untuk melambangkan hubungan tersebut
  2. Mewakilkan suatu subset dengan menggunakan gambar rajah Venn

Aktiviti 

  1. Guru memperkenalkan hubungan subset kepada pelajar dengan mewakilkan tali sebagai gambar rajah venn.
  2. Pelajar diminta bekerja dalam kumpulan dan diberi tali juga cip-cip nombor yang mewakilkan unsure dalam set
  3. Guru mengarahkan pelajar menghasilkan gambar rajah Venn untuk mewakilkan 3 set yang diberi dan gambar rajah Venn yang dihasilkan berhubungkait dengan subset
  4. Pelajar melukis gambar rajah Venn yang betul di dalam buku dan menentukan subset bagi set yang diberi
  5. Guru memberi latihan kepada murid-murid

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai dan kaedah yang digunakan 80% dianggap berjaya untuk menerangkan kepada pelajar tentang hubungan subset
  2. Kaedah penggunaan tali untuk menerangkan gambar rajah Venn sangat berkesan kepada pelajar yang berkeupayaan rendah tetapi tidak memberikan minat kepada pelajar-pelajar yang lebih pandai kerana mereka lebih minat untuk mempercepatkan P&P.
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru dan menjawab soalan yang diberi secara individu
  4. Kehadiran : 38/40. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

29 Februari 2012

Masa 

8.15pagi - 9.05pagi

Tingkatan 

4K1 

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Set

Sub-tajuk 

3.2 Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menyenaraikan subset yang mungkin bagi suatu set tertentu
  2. Mewakilkan hubungan suatu set dengan set semesta dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Mengenalpasti pelengkap bagi suatu set yang diberi

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kaedah menyenaraikan subset dengan menggunakan formula yang diberi menggunakan beberapa contoh
  2. Bagi sub tajuk hubungan suatu set dengan set semesta guru menunjukkan beberapa contoh kepada pelajar dan memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk menjawab soalan di hadapan
  3. Guru mengkaitkan gambar rajah Venn bagi set semesta dengan pelengkap bagi suatu set
  4. Guru memberi latihan kepada pelajar dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 90% pelajar memahami pengajaran guru dan dapat mengenalpasti pelengkap bagi set yang diberi dan memberi kerjasama kepada guru untuk menjawab soalan yang diberi di papan hitam
  3. Guru memberi soalan kepada murid sebagai kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
  4. Kehadiran : 38/40. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Date 

29 Februari 2012

Time 

10.10a.m - 10.40a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 2 : Graphs of Functions 2 

Learning Objective 

2.2 Solving equation graphically

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Obtain the solution of an equation by finding the points of intersection of two graphs

Learning Activities 

  1. Teacher discuss pass years questions with all students
  2. Teacher check students answer especially graph drawing
  3. Teacher give more questions to students as home works

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. Just 50% of students do all given homework. Another 50% students have problem to sketch graph.
  3. Before end class, teacher will make sure all students finish all homework given
  4. Attendance : 34/35
  5. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

29 Februari 2012

Masa 

11.10pagi - 11.40pagi

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Subset

Sub-tajuk 

3.2 Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menentukan sama ada suatu set yang diberi ialah subset bagi set tertentu dan menggunakan symbol subset untuk melambangkan hubungan tersebut
  2. Mewakilkan suatu subset dengan menggunakan gambar rajah Venn

Aktiviti 

  1. Guru memperkenalkan hubungan subset kepada pelajar dengan mewakilkan tali sebagai gambar rajah venn.
  2. Pelajar diminta bekerja dalam kumpulan dan diberi tali juga cip-cip nombor yang mewakilkan unsur dalam set
  3. Guru mengarahkan pelajar menghasilkan gambar rajah Venn untuk mewakilkan 3 set yang diberi dan gambar rajah Venn yang dihasilkan berhubungkait dengan subset
  4. Pelajar melukis gambar rajah Venn yang betul di dalam buku dan menentukan subset bagi set yang diberi
  5. Guru memberi latihan kepada murid-murid

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 70% daripada pelajar menyiapkan kerja rumah yang diberi
  3. Denda yang diberikan pada kelas yang lepas dapat memberi kesan kepada pelajar
  4. 90% murid memberi kerjasama yang baik kepada guru dan menjawab soalan yang diberi di papan hitam
  5. Semua pelajar menulis dan mencatat nota yang diberi
  6. Kehadiran : 37/40. Tiada masalah dikalangan semua pelajar


 

Tarikh  

29 Februari 2012

Masa 

12.05tgh - 12.40tgh

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Subset

Sub-tajuk 

3.2 Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menentukan sama ada suatu set yang diberi ialah subset bagi set tertentu dan menggunakan symbol subset untuk melambangkan hubungan tersebut
  2. Mewakilkan suatu subset dengan menggunakan gambar rajah Venn

Aktiviti 

  1. Guru memperkenalkan hubungan subset kepada pelajar dengan mewakilkan tali sebagai gambar rajah venn.
  2. Pelajar diminta bekerja dalam kumpulan dan diberi tali juga cip-cip nombor yang mewakilkan unsur dalam set
  3. Guru mengarahkan pelajar menghasilkan gambar rajah Venn untuk mewakilkan 3 set yang diberi dan gambar rajah Venn yang dihasilkan berhubungkait dengan subset
  4. Pelajar melukis gambar rajah Venn yang betul di dalam buku dan menentukan subset bagi set yang diberi
  5. Guru memberi latihan kepada murid-murid

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. 70% murid memberi kerjasama yang baik kepada guru dan menjawab soalan yang diberi di papan hitam
  2. Semua pelajar membuat kerja yang diberi guru dan menyiapkan nota yang diberi
  3. Masih terdapat pelajar yang tidak membawa buku nota matematik
  4. Kehadiran : 32/37. Tiada pelajar yang bermasalah


 

Tarikh  

1 Mac 2012

Masa 

8.05pagi - 9.25pagi

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

 

Tajuk 

 

Sub-tajuk 

 

Objektif 

 

ABM 

 

Nilai Murni 

 

Refleksi 

  1. Guru terlibat dengan ajk pemilihan pemain MSSM peringkat daerah di Sk St Taee


 

Tarikh  

1 Mac 2012

Masa 

9.45pagi - 10.55pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

 

Sub-tajuk 

 

Objektif 

 

Aktiviti 

 

ABM 

 

Nilai Murni 

 

Refleksi 

  1. Guru terlibat dengan ajk pemilihan pemain MSSM peringkat daerah di Sk St Taee


 

Tarikh  

1 Mac 2012

Masa 

11.30pagi - 12.40tgh

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

 

Sub-tajuk 

 

Objektif 

 

Aktiviti 

 

ABM 

 

Nilai Murni 

 

Refleksi 

  1. Guru terlibat dengan ajk pemilihan pemain MSSM peringkat daerah di Sk St Taee


 

Date 

2 Mac 2012

Time 

7.05a.m - 8.15a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Frequency Polygon

Learning Objective 

Solving problem

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Draw frequency polygon and solve problem given

Learning Activities 

  1. Teacher give pass years frequency polygon problem solving questions to students and ask students to solve the problem given
  2. Teacher asks students to discuss among group members
  3. Teacher explain and discuss the answers with all students
  4. Teacher ask students to pass up back answers

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve and all students work in their group.
  2. 80% of students can solve questions given and draw graph
  3. Teacher give pass year questions to students because next test semester 1 include frequency polygon question
  4. Attendance : 34/35
  5. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

2 Mac 2012

Masa 

9.45pagi - 10.40pagi

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Set

Sub-tajuk

3.2 Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menyenaraikan subset yang mungkin bagi suatu set tertentu
  2. Mewakilkan hubungan suatu set dengan set semesta dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Mengenalpasti pelengkap bagi suatu set yang diberi

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kaedah menyenaraikan subset dengan menggunakan formula yang diberi menggunakan beberapa contoh
  2. Bagi sub tajuk hubungan suatu set dengan set semesta guru menunjukkan beberapa contoh kepada pelajar dan memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk menjawab soalan di hadapan
  3. Guru mengkaitkan gambar rajah Venn bagi set semesta dengan pelengkap bagi suatu set
  4. Guru memberi latihan kepada pelajar dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai dan 70% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi di papan hitam
  2. 50% pelajar boleh mengaitkan pembelajaran yang lepas dengan pengajaran guru
  3. Semua pelajar menulis dan melukis nota yang diberi guru
  4. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  5. Kehadiran : 30/36 dan tiada pelajar yang bermasalah


 

Date 

3 Mac 2012

Time 

7.05a.m - 8.15a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Frequency Polygon

Learning Objective 

Solving problem

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Draw frequency polygon and solve problem given

Learning Activities 

  1. Teacher discuss pass years questions with all students
  2. Teacher check students answer especially graph drawing
  3. Teacher give more questions to students as home works

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve and all students work in their group.
  2. 80% of students can construct linear graph from two equations given
  3. Teacher not focus to drawing graph because 50% of students didn't come to school
  4. Attendance : 18/35
  5. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

3 Mac 2012

Masa 

9.45pagi - 10.40pagi

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran

Matematik 

Tajuk 

Bab 3 Set

Sub-tajuk 

3.2 Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menyenaraikan subset yang mungkin bagi suatu set tertentu
  2. Mewakilkan hubungan suatu set dengan set semesta dengan menggunakan gambar rajah Venn
  3. Mengenalpasti pelengkap bagi suatu set yang diberi

Aktiviti 

  1. Guru membincangkan semua soalan yang diberi sebagai kerja rumah pada kelas yang lepas
  2. Guru meminta pelajar menghantar latihan yang telah siap dijawab

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Hanya 30% pelajar yang dapat menjawab semua soalan kerja rumah yang diberi
  2. Lebih 50% pelajar tidak hadir ke sekolah
  3. Guru hanya membantu pelajar secara individu untuk menjawab semua soalan yang diberi
  4. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  5. Kehadiran : 16/37 dan tiada pelajar yang bermasalah


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..