TARIKH
|
1 APRIL 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Matrik dan Matrik sama
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan bilangan baris, bilangan jalur dan
peringkat suatu matrik
ii)
Mengenalpasti dan menentukan sama ada dua
matrik adalah sama
iii)
Menyelesaikan masalah yang melibatkan matriks
yang sama
|
AKTIVITI
|
1. Guru
menunjukkan satu maklumat dalam bentuk diagram
2. Berdasarkan
diagram, guru mengeluarkan maklumat dalam bentuk matriks dan menerangkan
kepada pelajar tentang baris dan lajur
3. Guru
memberi satu contoh matrik dan menentukan baris dan lajur bagi peringkat
matrik itu
4. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari unsur bagi baris dan lajur
tertentu
5. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
6. Berdasarkan
contoh matrik yang diberi, guru meminta murid memberi persamaan dan perbezaan
bagi menentukan matrik itu sama ataupun tidak
7. Guru
menerangkan kepada pelajar ciri-ciri bagi matrik sama
8. Guru
menerangkan kaedah untuk mencari jawapan bagi pembolehubah yang diberi dalam
matrik sama
9. Guru
memberi contoh matrik sama kepada murid dan meminta beberapa murid memberi
jawapan di papan tulis
10.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Guru terlibat dengan latihan intensif bola
jaring
|
TARIKH
|
1 APRIL 2013
|
MASA
|
10.55 pagi – 11.30 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Penambahan dan Penolakan Matriks
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan sama ada penambahan atau penolakan
boleh dilaksanakan pada dua matriks yang sama
ii)
Dapat mencari hasil tambah atau beza dua
matriks
iii)
Melakukan penambahan dan penolakan bagi
beberapa matriks
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi satu contoh matrik dan menentukan baris dan lajur bagi peringkat
matrik itu
2. Guru
menerangkan penambahan dan penolakan boleh dilaksanakan pada dua matriks yang
sama peringkat sahaja
3. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
4. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
5. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
6. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi penambahan
dan penolakan bagi beberapa matriks
7. Guru
memberi soalan penambahan dan penolakan matrik kepada murid dan meminta
beberapa murid memberi jawapan di papan tulis
8.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 23/37
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
70% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
1 APRIL 2013
|
MASA
|
11.30 pagi – 12.40 tgh
|
TINGKATAN
|
4K4
|
MATA PELAJARAN
|
Sains
|
TAJUK
|
Keturunan dan Variasi
|
SUB TAJUK
|
Gen dominan dan gen resesif
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menerangkan maksud gen dominan dan gen resesif
ii)
Mengenalpasti sifat-sifat dominan dan resesif
pada manusia
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memulakan pembelajaran dengan membincangkan perbandingan mitosis dan meiosis
2. Guru
menerangkan tentang maksud gen dominan dan gen resesif
3. Guru
meminta pelajar menentukan sifat dominan dan sifat resesif yang terdapat pada
setiap murid di dalam kelas
4. Guru
membincangkan sifat-sifat dominan dan resesif
5. Guru
meminta pelajar menulis jadual pewarisan sifat-sifat keluarga dan meminta
pelajar menyelidik kecenderungan sifat yang mereka miliki.
6. Guru
meminta murid menjawab soalan di dalam buku latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 27/41
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
70% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
2 APRIL 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Penambahan dan Penolakan Matriks
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan sama ada penambahan atau penolakan
boleh dilaksanakan pada dua matriks yang sama
ii)
Dapat mencari hasil tambah atau beza dua
matriks
iii)
Melakukan penambahan dan penolakan bagi
beberapa matriks
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi satu contoh matrik dan menentukan baris dan lajur bagi peringkat
matrik itu
2. Guru
menerangkan penambahan dan penolakan boleh dilaksanakan pada dua matriks yang
sama peringkat sahaja
3. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
4. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
5. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
6. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi penambahan
dan penolakan bagi beberapa matriks
7. Guru
memberi soalan penambahan dan penolakan matrik kepada murid dan meminta
beberapa murid memberi jawapan di papan tulis
8.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Guru terlibat dengan PERTANDINGAN BOLA JARING
MSSM DI SMK ASAJAYA
|
TARIKH
|
2 APRIL 2013
|
MASA
|
10.20 pagi – 11.30 pagi
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Penambahan dan Penolakan Matriks
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan sama ada penambahan atau penolakan
boleh dilaksanakan pada dua matriks yang sama
ii)
Dapat mencari hasil tambah atau beza dua
matriks
iii)
Melakukan penambahan dan penolakan bagi
beberapa matriks
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi satu contoh matrik dan menentukan baris dan lajur bagi peringkat
matrik itu
2. Guru
menerangkan penambahan dan penolakan boleh dilaksanakan pada dua matriks yang
sama peringkat sahaja
3. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
4. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
5. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
6. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi penambahan
dan penolakan bagi beberapa matriks
7. Guru
memberi soalan penambahan dan penolakan matrik kepada murid dan meminta
beberapa murid memberi jawapan di papan tulis
8.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Guru terlibat dengan PERTANDINGAN BOLA JARING
MSSM DI SMK ASAJAYA
|
TARIKH
|
2 APRIL 2013
|
MASA
|
11.30 pagi – 12.40 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Bab 3 Penjelmaan 3
|
SUB TAJUK
|
Gabungan dua penjelmaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan imej suatu objek di bawah gabungan
dua penjelmaan isometric
ii)
Menjawab soalan yang melibatkna masalah
gabungan penjelmaan
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi contoh gabungan penjelmaan kepada murid dan meminta murid menulis di
buku masing-masing
2. Guru
meminta murid menyelesaikan soalan di dalam buku latihan masing-masing
3. Guru
membincangkan jawapan bagi setiap soalan bersama murid
4. Guru
memantau jawapan yang diberi semua murid
5. Guru
memberi latihan kepada murid sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Guru
terlibat dengan PERTANDINGAN BOLA JARING MSSM DI SMK ASAJAYA
|
TARIKH
|
3 APRIL 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Bab 3 Penjelmaan 3
|
SUB TAJUK
|
Gabungan dua penjelmaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan imej suatu objek di bawah gabungan
dua penjelmaan isometric
ii)
Menjawab soalan yang melibatkna masalah
gabungan penjelmaan
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi contoh gabungan penjelmaan kepada murid dan meminta murid menulis di
buku masing-masing
2. Guru
meminta murid menyelesaikan soalan di dalam buku latihan masing-masing
3. Guru
membincangkan jawapan bagi setiap soalan bersama murid
4. Guru
memantau jawapan yang diberi semua murid
5. Guru
memberi latihan kepada murid sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Guru
terlibat dengan PERTANDINGAN BOLA JARING MSSM DI SMK ASAJAYA
|
TARIKH
|
3 APRIL 2013
|
MASA
|
9.45 pagi – 10.20 pagi
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Bab 3 Penjelmaan 3
|
SUB TAJUK
|
Gabungan dua penjelmaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan imej suatu objek di bawah gabungan
dua penjelmaan isometric
ii)
Menjawab soalan yang melibatkna masalah
gabungan penjelmaan
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi contoh gabungan penjelmaan kepada murid dan meminta murid menulis di
buku masing-masing
2. Guru
meminta murid menyelesaikan soalan di dalam buku latihan masing-masing
3. Guru
membincangkan jawapan bagi setiap soalan bersama murid
4. Guru
memantau jawapan yang diberi semua murid
5. Guru
memberi latihan kepada murid sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Guru terlibat dengan PERTANDINGAN BOLA JARING
MSSM DI SMK ASAJAYA
|
TARIKH
|
3 APRIL 2013
|
MASA
|
10.20 pagi – 11.30 pagi
|
TINGKATAN
|
4K4
|
MATA PELAJARAN
|
Sains
|
TAJUK
|
Keturunan dan Variasi
|
SUB TAJUK
|
Meiosis
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menyatakan maksud meiosis
ii)
Menerangkan proses meiosis
|
AKTIVITI
|
1. Guru
meminta pelajar melukis kitar hidup dan pembahagian sel yang melibatkan
proses mitosis dan meiosis
2. Guru
menerangkan kepada pelajar maksud meiosis
3. Guru
meminta pelajar melukis proses meiosis dan guru menerangkan bagi setiap
lukisan
4. Guru
memberi soalan kepada murid dan meminta beberapa murid memberi jawapan di
papan tulis
5. Guru
meminta murid menjawab soalan di dalam buku latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Guru terlibat dengan PERTANDINGAN BOLA JARING
MSSM DI SMK ASAJAYA
|
TARIKH
|
4 APRIL 2013
|
MASA
|
8.15 pagi – 9.25 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Pendaraban matriks dengan nombor
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Mendarab suatu matriks dengan suatu nombor
ii)
Mengungkapkan suatu matriks yang diberi dalam
bentuk pendaraban suatu matriks lain dengan suatu nombor
iii)
Melakukan pengiraan matriks yang melibatkan
penambahan, penolakan dan pendaraban skala
|
AKTIVITI
|
1. Guru
mengulang kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
2. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi pendaraban matriks
dengan suatu nombor
3. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
4. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
5. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi pengiraan
matriks yang melibatkan penambahan, penolakan dan pendaraban matriks
6. Guru
memberi soalan kepada murid dan meminta beberapa murid memberi jawapan di
papan tulis
7.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 19/37
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
70% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
4 APRIL 2013
|
MASA
|
9.45 pagi – 10.20 pagi
|
TINGKATAN
|
4K4
|
MATA PELAJARAN
|
Sains
|
TAJUK
|
Keturunan dan Variasi
|
SUB TAJUK
|
Mekanisme pewarissan sifat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Mengilustrasikan mekanisme pewarisan sifat
menggunakan rajah skema
ii)
Meramalkan nisbah genotip dan fenotip bagi
kacukan monohibrid
|
AKTIVITI
|
1. Guru
menerangkan carta genetic melibatkan gen dominan dan den resesif
2. Guru
melukis carta genetik yang menunjukkan pewarisan ketinggian dan menerangkan
kepada pelajar kaedah melukis menggunakan pindah silang
3. Guru
meminta pelajar melukis carta genetic yang berbeza daripada yang dibincangkan
4. Guru
memberi soalan kepada murid dan meminta beberapa murid memberi jawapan di
papan tulis
5. Guru
meminta murid menjawab soalan di dalam buku latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 33/41
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
4 APRIL 2013
|
MASA
|
10.20 pagi – 11.30 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Penambahan dan Penolakan Matriks
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan sama ada penambahan atau penolakan
boleh dilaksanakan pada dua matriks yang sama
ii)
Dapat mencari hasil tambah atau beza dua
matriks
iii)
Melakukan penambahan dan penolakan bagi
beberapa matriks
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi satu contoh matrik dan menentukan baris dan lajur bagi peringkat
matrik itu
2. Guru
menerangkan penambahan dan penolakan boleh dilaksanakan pada dua matriks yang
sama peringkat sahaja
3. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
4. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
5. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
6. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi penambahan
dan penolakan bagi beberapa matriks
7. Guru
memberi soalan penambahan dan penolakan matrik kepada murid dan meminta
beberapa murid memberi jawapan di papan tulis
8.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 27/31
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 80%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
4 APRIL 2013
|
MASA
|
12.05 tgh – 12.40 tgh
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Penambahan dan Penolakan Matriks
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan sama ada penambahan atau penolakan
boleh dilaksanakan pada dua matriks yang sama
ii)
Dapat mencari hasil tambah atau beza dua
matriks
iii)
Melakukan penambahan dan penolakan bagi
beberapa matriks
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi satu contoh matrik dan menentukan baris dan lajur bagi peringkat
matrik itu
2. Guru
menerangkan penambahan dan penolakan boleh dilaksanakan pada dua matriks yang
sama peringkat sahaja
3. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
4. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
5. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
6. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi penambahan
dan penolakan bagi beberapa matriks
7. Guru
memberi soalan penambahan dan penolakan matrik kepada murid dan meminta
beberapa murid memberi jawapan di papan tulis
8.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 30/35
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
80% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
5 APRIL 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Pendaraban matriks dengan nombor
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Mendarab suatu matriks dengan suatu nombor
ii)
Mengungkapkan suatu matriks yang diberi dalam
bentuk pendaraban suatu matriks lain dengan suatu nombor
iii)
Melakukan pengiraan matriks yang melibatkan
penambahan, penolakan dan pendaraban skala
|
AKTIVITI
|
1. Guru
mengulang kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
2. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi pendaraban matriks
dengan suatu nombor
3. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
4. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
5. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi pengiraan
matriks yang melibatkan penambahan, penolakan dan pendaraban matriks
6. Guru
memberi soalan kepada murid dan meminta beberapa murid memberi jawapan di
papan tulis
7.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 30/35
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
60% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
5 APRIL 2013
|
MASA
|
8.15 pagi – 9.25 pagi
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
Matriks
|
SUB TAJUK
|
Penambahan dan Penolakan Matriks
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menentukan sama ada penambahan atau penolakan
boleh dilaksanakan pada dua matriks yang sama
ii)
Dapat mencari hasil tambah atau beza dua
matriks
iii)
Melakukan penambahan dan penolakan bagi
beberapa matriks
|
AKTIVITI
|
1. Guru
memberi satu contoh matrik dan menentukan baris dan lajur bagi peringkat
matrik itu
2. Guru
menerangkan penambahan dan penolakan boleh dilaksanakan pada dua matriks yang
sama peringkat sahaja
3. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang mencari jawapan bagi penambahan dan
penolakan matriks
4. Guru
memberi beberapa soalan mudah kepada pelajar
5. Berdasarkan
penerangan yang diberi, guru meminta beberapa pelajar untuk memberi jawapan
di papan tulis
6. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk mendapatkan jawapan bagi penambahan
dan penolakan bagi beberapa matriks
7. Guru
memberi soalan penambahan dan penolakan matrik kepada murid dan meminta
beberapa murid memberi jawapan di papan tulis
8.
Pelajar diberi latihan dalam buku kerja untuk
memperkukuhkan lagi pemahaman mereka mengenai topik ini
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 21/25
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
No comments:
Post a Comment