TARIKH
|
2 JANUARI 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i) Menyatakan
sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas sepuluh, dua, lapan dan lima di papan
hitam
2. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua,
lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu
nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik –
aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis
dalam buku masing-masing
5. Seterusnya,
guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor
yang melibatkan nombor– [0,1]
6. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis
dalam buku masing-masing
7. Selepas
itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan
nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis
dalam buku masing-masing
9. Akhir
sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai
aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis
dalam buku masing-masing
11. Guru
meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru
membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 35/35
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 80%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
2 JANUARI 2013
|
MASA
|
9.45 pagi – 10.20 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menyatakan sifar, satu, dua,tiga,......,
sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas sepuluh, dua, lapan dan lima di papan
hitam
2. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua,
lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu
nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik –
aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis
dalam buku masing-masing
5. Seterusnya,
guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor
yang melibatkan nombor– [0,1]
6. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis
dalam buku masing-masing
7. Selepas
itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan
nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis
dalam buku masing-masing
9. Akhir
sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai
aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis
dalam buku masing-masing
11. Guru
meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru
membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 24/24
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 70%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
2 JANUARI 2013
|
MASA
|
10.20 pagi – 11.30 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i) Menyatakan
sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas sepuluh, dua, lapan dan lima di papan
hitam
2. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua,
lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu
nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik –
aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis
dalam buku masing-masing
5. Seterusnya,
guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor
yang melibatkan nombor– [0,1]
6. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis
dalam buku masing-masing
7. Selepas
itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan
nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis
dalam buku masing-masing
9. Akhir
sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai aturan
nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis
dalam buku masing-masing
11. Guru
meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru
membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 39/39
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 90%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
2 JANUARI 2013
|
MASA
|
12.05 pagi – 12.40 pagi
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i) Menyatakan
sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas sepuluh, dua, lapan dan lima di papan
hitam
2. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua,
lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu
nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik –
aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis
dalam buku masing-masing
5. Seterusnya,
guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor
yang melibatkan nombor– [0,1]
6. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis
dalam buku masing-masing
7. Selepas
itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan
nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis
dalam buku masing-masing
9. Akhir
sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai
aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis
dalam buku masing-masing
11. Guru
meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru
membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 25/25
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 90%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
3 JANUARI 2013
|
MASA
|
8.15 pagi – 9.25 pagi
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau
lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu
nombor dalam asas dua lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua,
lapan dan lima
2. Guru
mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu
digit bagi suatu nombor dalam asas dua
4. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
5. Selepas
itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu
nombor dalam asas lapan
6. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
7. Seterusnya,
guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor
dalam asas lima
8. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
9. Guru
mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah
yang diajar
10. Guru
memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru
membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 25/25
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
80% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Terdapat pelajar yang masih lambat untuk
membuat pengiraan tetapi guru telah memantau pelajar tersebut
5.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
6.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
3 JANUARI 2013
|
MASA
|
9.45 pagi – 10.20 pagi
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menyatakan sifar, satu, dua,tiga,......,
sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas sepuluh, dua, lapan dan lima di papan
hitam
2. Guru
menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua,
lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu
nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik –
aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis
dalam buku masing-masing
5. Seterusnya,
guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor
yang melibatkan nombor– [0,1]
6. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis
dalam buku masing-masing
7. Selepas
itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan
nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis
dalam buku masing-masing
9. Akhir
sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai
aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru
meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis
dalam buku masing-masing
11. Guru
meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru
membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 38/39
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 90%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
3 JANUARI 2013
|
MASA
|
10.55 pagi – 12.05 tgh
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau
lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu
nombor dalam asas dua lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua,
lapan dan lima
2. Guru
mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu
digit bagi suatu nombor dalam asas dua
4. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
5. Selepas
itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu
nombor dalam asas lapan
6. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
7. Seterusnya,
guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor
dalam asas lima
8. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
9. Guru
mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah
yang diajar
10. Guru
memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru
membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 36/37
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Perkembangan yang positif kerana pelajar yang
bermasalah memberi kerjasama yang baik kepada guru
5.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
6.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
4 JANUARI 2013
|
MASA
|
8.15 pagi – 9.25 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau
lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu
nombor dalam asas dua lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua,
lapan dan lima
2. Guru
mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu
digit bagi suatu nombor dalam asas dua
4. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
5. Selepas
itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu
nombor dalam asas lapan
6. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
7. Seterusnya,
guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor
dalam asas lima
8. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
9. Guru
mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah
yang diajar
10. Guru
memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru
membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 35/38
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 90%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Guru
memberi latihan yang lebih banyak berbanding kelas lain kerana mereka dapat
menjawab soalan dengan lebih cepat
5. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
4 JANUARI 2013
|
MASA
|
10.40 pagi – 11.40 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau
lima
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu
nombor dalam asas dua lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua,
lapan dan lima
2. Guru
mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3. Guru
memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit
bagi suatu nombor dalam asas dua
4. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
5. Selepas
itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu
nombor dalam asas lapan
6. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
7. Seterusnya,
guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor
dalam asas lima
8. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan
yang diberi di papan tulis
9. Guru
mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah
yang diajar
10. Guru
memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru
membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 30/32
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
70% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
No comments:
Post a Comment