About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Friday 4 January 2013

Minggu Pertama (2 hingga 4 Januari 2013)


TARIKH
2 JANUARI 2013
MASA
7.05 pagi – 8.15 pagi
TINGKATAN
5K7
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)      Menyatakan sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas   sepuluh, dua, lapan dan lima di papan hitam
2.    Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik – aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis dalam buku masing-masing
5.    Seterusnya, guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor– [0,1]
6.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis dalam buku masing-masing
7.    Selepas itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis dalam buku masing-masing
9.    Akhir sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis dalam buku masing-masing
11. Guru meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 35/35
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    80% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah


TARIKH
2 JANUARI 2013
MASA
9.45 pagi – 10.20 pagi
TINGKATAN
5K8
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)          Menyatakan sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas   sepuluh, dua, lapan dan lima di papan hitam
2.    Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik – aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis dalam buku masing-masing
5.    Seterusnya, guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor– [0,1]
6.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis dalam buku masing-masing
7.    Selepas itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis dalam buku masing-masing
9.    Akhir sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis dalam buku masing-masing
11. Guru meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 24/24
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    70% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
2 JANUARI 2013
MASA
10.20 pagi – 11.30 pagi
TINGKATAN
5K5
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)      Menyatakan sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas   sepuluh, dua, lapan dan lima di papan hitam
2.    Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik – aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis dalam buku masing-masing
5.    Seterusnya, guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor– [0,1]
6.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis dalam buku masing-masing
7.    Selepas itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis dalam buku masing-masing
9.    Akhir sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis dalam buku masing-masing
11. Guru meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 39/39
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
2 JANUARI 2013
MASA
12.05 pagi – 12.40 pagi
TINGKATAN
5MPV
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)      Menyatakan sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas   sepuluh, dua, lapan dan lima di papan hitam
2.    Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik – aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis dalam buku masing-masing
5.    Seterusnya, guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor– [0,1]
6.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis dalam buku masing-masing
7.    Selepas itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis dalam buku masing-masing
9.    Akhir sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis dalam buku masing-masing
11. Guru meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 25/25
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
3 JANUARI 2013
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TINGKATAN
5MPV
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua, lapan dan lima
2.    Guru mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua
4.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
5.    Selepas itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lapan
6.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
7.    Seterusnya, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lima
8.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
9.    Guru mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah yang diajar
10. Guru memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 25/25
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    80% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Terdapat pelajar yang masih lambat untuk membuat pengiraan tetapi guru telah memantau pelajar tersebut
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
3 JANUARI 2013
MASA
9.45 pagi – 10.20 pagi
TINGKATAN
5K1
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nombor dalam asas dua, lapan dan lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menyatakan sifar, satu, dua,tiga,......, sebagai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru menulis contoh-contoh nombor dalam asas   sepuluh, dua, lapan dan lima di papan hitam
2.    Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara untuk menyebut nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan tentang nombor dalam asas 10 iaitu nombor dalam asas 10 adalah nombor yang biasa digunakan dalam matematik – aturan nombor [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9]
4.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 10 dan menulis dalam buku masing-masing
5.    Seterusnya, guru menerangkan tentang nombor dalam asas dua iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor– [0,1]
6.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 2 dan menulis dalam buku masing-masing
7.    Selepas itu, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lapan iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4,5,6,7]
8.    Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 8 dan menulis dalam buku masing-masing
9.    Akhir sekali, guru menerangkan tentang nombor dalam asas lima iaitu mempunyai aturan nombor yang melibatkan nombor – [0,1,2,3,4]
10. Guru meminta pelajar untuk memberikan nombor seterusnya bagi asas 5 dan menulis dalam buku masing-masing
11. Guru meminta pelajar menjawab latihan yang diberi
12. Guru membincangkan jawapan bersama pelajar di dalam kelas
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 38/39
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
3 JANUARI 2013
MASA
10.55 pagi – 12.05 tgh
TINGKATAN
5K7
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua, lapan dan lima
2.    Guru mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua
4.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
5.    Selepas itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lapan
6.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
7.    Seterusnya, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lima
8.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
9.    Guru mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah yang diajar
10. Guru memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 36/37
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Perkembangan yang positif kerana pelajar yang bermasalah memberi kerjasama yang baik kepada guru
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
4 JANUARI 2013
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TINGKATAN
5K5
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua, lapan dan lima
2.    Guru mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua
4.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
5.    Selepas itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lapan
6.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
7.    Seterusnya, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lima
8.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
9.    Guru mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah yang diajar
10. Guru memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 35/38
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Guru memberi latihan yang lebih banyak berbanding kelas lain kerana mereka dapat menjawab soalan dengan lebih cepat
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
4 JANUARI 2013
MASA
10.40 pagi – 11.40 pagi
TINGKATAN
5K8
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 Nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua, lapan atau lima
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menyatakan nilai sesuatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : guru meminta beberapa pelajar menyenaraikan nombor yang mempunyai asas dua, lapan dan lima
2.    Guru mendapati pelajar mahir menyenarai nombor dalam asas dua, lapan dan lima
3.    Guru memulakan pelajaran dengan menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas dua
4.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
5.    Selepas itu, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lapan
6.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
7.    Seterusnya, guru menerangkan kaedah untuk mendapatkan nilai suatu digit bagi suatu nombor dalam asas lima
8.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan meminta pelajar menjawab soalan yang diberi di papan tulis
9.    Guru mendapati semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan memahami kaedah yang diajar
10. Guru memberi latihan yang berkaitan dan meminta pelajar menjawab semua soalan
11. Guru membincangkan jawapan bagi semua soalan di papan tulis
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 30/32
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    70% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..