TARIKH
|
14 JANUARI 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau
lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar
menjawab di papan tulis
2. Guru
meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada
asas sepuluh
3. Dengan
menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar
boleh menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4. Guru
mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru
membincangkan jawapan yang diberi
5. Setelah
selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas
sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 25/32
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
80% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Kaedah yang diajar mudah untuk pelajar fahami
6.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
14 JANUARI 2013
|
MASA
|
9.45 pagi – 10.20 pagi
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau
lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar
menjawab di papan tulis
2. Guru
meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada
asas sepuluh
3. Dengan
menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar
boleh menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4. Guru
mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru
membincangkan jawapan yang diberi
5. Setelah
selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas
sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 36/39
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
14 JANUARI 2013
|
MASA
|
10.55 pagi – 11.30 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh
kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2. Guru
memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas lapan
3. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5. Seterusnya,
guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6. Dengan
menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang diberikan
7. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8. Guru
membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9. Guru
meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 36/38
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
14 JANUARI 2013
|
MASA
|
12.05 tgh – 12.40 tgh
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau
lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar
menjawab di papan tulis
2. Guru
meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada
asas sepuluh
3. Dengan
menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar boleh
menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4. Guru
mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru
membincangkan jawapan yang diberi
5. Setelah
selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas
sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 23/25
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
15 JANUARI 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau
lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar
menjawab di papan tulis
2. Guru
meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada
asas sepuluh
3. Dengan
menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar
boleh menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4. Guru
mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru
membincangkan jawapan yang diberi
5. Setelah
selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas
sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 33/35
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
15 JANUARI 2013
|
MASA
|
8.15 pagi – 9.25 pagi
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh
kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2. Guru
memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas lapan
3. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5. Seterusnya,
guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6. Dengan
menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang
diberikan
7. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8. Guru
membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9. Guru
meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 24/25
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
15 JANUARI 2013
|
MASA
|
11.30 pagi – 12.40 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor
dalam asas lain
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu
kepada nombor dalam asas lain
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu
kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2. Guru
memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam
asas lapan
3. Guru
menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang
dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan
kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4. Guru
memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk
ditukarkan kepada asas yang lain
5. Guru
meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6. Guru
memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 37/38
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 80%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
16 JANUARI 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh
kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2. Guru
memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas lapan
3. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
6. Guru
membincangkan semua jawapan dengan pelajar
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 27/32
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
Masa tidak mencukupi kerana kelas bermula
lambat kerana perhimpunan
4.
80% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
5.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
6.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
16 JANUARI 2013
|
MASA
|
11.30 pagi – 12.40 tgh
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh
kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2. Guru
memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas lapan
3. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5. Seterusnya,
guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6. Dengan
menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang
diberikan
7. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8. Guru
membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9. Guru
meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 37/39
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
5.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
17 JANUARI 2013
|
MASA
|
8.15 pagi – 9.25 pagi
|
TINGKATAN
|
5K5
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D
Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan
sebaliknya
1.1 F Operasi tambah atau tolak bagi nombor dalam asas dua
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
ii)
Dapat membuat pengiraan melibatkan operasi
tambah dan tolak bagi dua nombor dalam asas dua
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru mengimbas kembali kaedah untuk pendaraban dan pembahagian berulang
untuk menukar nombor dalam asas dua kepada lapan dan sebaliknya
2. Guru
memperkenalkan kaedah yang lebih mudah iaitu jadual nombor yang melibatkan
nombor asas lapan dan dua untuk menukar nombor asas dua kepada lapan atau
sebaliknya
3. Guru
memberi contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan semua jawapan kepada
pelajar
4. Guru
memberi beberapa soalan kepada pelajar dan mengarahkan semua pelajar menjawab
soalan yang diberi
5. Guru
memantau kerja murid di dalam kelas
6. Seterusnya,
guru menerangkan kepada murid tentang operasi tambah dan tolak bagi nombor
dalam asas dua
7. Guru
memberi beberapa contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan jawapan kepada
semua pelajar
8. Guru
memberi soalan dan mengarahkan beberapa wakil pelajar menjawab di papan tulis
9. Guru
membincangkan semua jawapan yang diberi
10. Guru
mengarahkan murid membuat semua soalan yang diberi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 37/38
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 80%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
17 JANUARI 2013
|
MASA
|
9.45 pagi – 10.20 pagi
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh
kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2. Guru
memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas lima
3. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
6. Guru
membincangkan semua jawapan dengan pelajar
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 28/32
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
80% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Terdapat perubahan positif kepada pelajar yang
malas
5.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
6.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
17 JANUARI 2013
|
MASA
|
10.55 pagi – 12.05 tgh
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor
dalam asas lain
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu
kepada nombor dalam asas lain
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu
kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2. Guru
memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam
asas lapan
3. Guru
menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang
dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan
kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4. Guru
memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk
ditukarkan kepada asas yang lain
5. Guru
meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6. Guru
memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 38/39
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Kebanyakkan pelajar kelas ini cepat membuat
kira-kira
5.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
6.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
17 JANUARI 2013
|
MASA
|
12.05 tgh – 12.40 pagi
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas
sepuluh dan sebaliknya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas dua, lapan atau lima
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh
kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2. Guru
memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada
nombor dalam asas lapan
3. Dengan
menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab
kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4. Setelah
semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua
pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5. Seterusnya,
guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6. Dengan
menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang
diberikan
7. Guru
meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8. Guru
membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9. Guru
meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1.
Kehadiran pelajar 34/35
2.
Semua objektif tercapai dan semua pelajar
dapat menjawab soalan yang diberi
3.
90% daripada pelajar dapat memahami dengan
baik
4.
Perubahan yang positif daripada semua pelajar
5.
Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P
berjalan
6.
Tiada pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
18 JANUARI 2013
|
MASA
|
7.05 pagi – 8.15 pagi
|
TINGKATAN
|
5K7
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor
dalam asas lain
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu
kepada nombor dalam asas lain
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu
kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2. Guru
memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam
asas lapan
3. Guru
menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang
dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan
kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4. Guru
memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk
ditukarkan kepada asas yang lain
5. Guru
meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6. Guru
memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 32/35
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. Masalah
pelajar yang ketara ialah tidak mempunyai kalkulator. Mereka tidak dapat
membuat kerja di rumah kerana alasan itu.
4. 90%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
5. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
TARIKH
|
18 JANUARI 2013
|
MASA
|
8.15 pagi – 9.25 pagi
|
TINGKATAN
|
5MPV
|
MATA PELAJARAN
|
Matematik
|
TAJUK
|
BAB 1 Asas Nombor
|
SUB TAJUK
|
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor
dalam asas lain
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)
Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu
kepada nombor dalam asas lain
|
AKTIVITI
|
1. Pengenalan
: Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu
kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2. Guru
memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam
asas lapan
3. Guru
menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang
dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan
kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4. Guru
memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk
ditukarkan kepada asas yang lain
5. Guru
meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6. Guru
memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7. Guru
memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
|
NILAI MURNI
|
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
|
REFLEKSI
|
1. Kehadiran
pelajar 24/25
2. Semua
objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3. 90%
daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4. Semua
pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5. Tiada
pelajar yang bermasalah
|
No comments:
Post a Comment