About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Thursday 17 January 2013

Minggu 3 (14 hingga 18 2013)


TARIKH
14 JANUARI 2013
MASA
7.05 pagi – 8.15 pagi
TINGKATAN
5K8
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)       Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar menjawab di papan tulis
2.    Guru meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada asas sepuluh
3.    Dengan menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar boleh menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4.    Guru mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru membincangkan jawapan yang diberi
5.    Setelah selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 25/32
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    80% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Kaedah yang diajar mudah untuk pelajar fahami
6.    Tiada pelajar yang bermasalah


TARIKH
14 JANUARI 2013
MASA
9.45 pagi – 10.20 pagi
TINGKATAN
5K1
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)       Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar menjawab di papan tulis
2.    Guru meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada asas sepuluh
3.    Dengan menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar boleh menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4.    Guru mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru membincangkan jawapan yang diberi
5.    Setelah selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 36/39
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
14 JANUARI 2013
MASA
10.55 pagi – 11.30 pagi
TINGKATAN
5K5
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2.    Guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas lapan
3.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5.    Seterusnya, guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6.    Dengan menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang diberikan
7.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8.    Guru membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9.    Guru meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 36/38
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
14 JANUARI 2013
MASA
12.05 tgh – 12.40 tgh
TINGKATAN
5MPV
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)       Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar menjawab di papan tulis
2.    Guru meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada asas sepuluh
3.    Dengan menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar boleh menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4.    Guru mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru membincangkan jawapan yang diberi
5.    Setelah selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 23/25
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
15 JANUARI 2013
MASA
7.05 pagi – 8.15 pagi
TINGKATAN
5K7
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas dua,lapan atau lima kepada nombor dalam asas sepuluh
ii)       Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi beberapa soalan kepada murid dan meminta beberapa pelajar menjawab di papan tulis
2.    Guru meminta pelajar menjawab soalan untuk menukar nombor dalam asas lima kepada asas sepuluh
3.    Dengan menggunakan kaedah yang tealah dipelajari dalam asas dua dan lapan, pelajar boleh menjawab dengan sendiri tanpa bantuan guru
4.    Guru mengarahkan beberapa pelajar memberi jawapan di papan tulis dan guru membincangkan jawapan yang diberi
5.    Setelah selesai, guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua
6.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
7.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
8.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
9.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 33/35
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
15 JANUARI 2013
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TINGKATAN
5MPV
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2.    Guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas lapan
3.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5.    Seterusnya, guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6.    Dengan menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang diberikan
7.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8.    Guru membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9.    Guru meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 24/25
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
15 JANUARI 2013
MASA
11.30 pagi – 12.40 pagi
TINGKATAN
5K5
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2.    Guru memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam asas lapan
3.    Guru menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4.    Guru memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk ditukarkan kepada asas yang lain
5.    Guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6.    Guru memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 37/38
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    80% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
16 JANUARI 2013
MASA
7.05 pagi – 8.15 pagi
TINGKATAN
5K8
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2.    Guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas lapan
3.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
6.    Guru membincangkan semua jawapan dengan pelajar
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 27/32
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    Masa tidak mencukupi kerana kelas bermula lambat kerana perhimpunan
4.    80% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
16 JANUARI 2013
MASA
11.30 pagi – 12.40 tgh
TINGKATAN
5K1
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2.    Guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas lapan
3.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5.    Seterusnya, guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6.    Dengan menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang diberikan
7.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8.    Guru membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9.    Guru meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 37/39
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
17 JANUARI 2013
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TINGKATAN
5K5
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1   D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
1.1 F Operasi tambah atau tolak bagi nombor dalam asas dua
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
ii)       Dapat membuat pengiraan melibatkan operasi tambah dan tolak bagi dua nombor dalam asas dua
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru mengimbas kembali kaedah untuk pendaraban dan pembahagian berulang untuk menukar nombor dalam asas dua kepada lapan dan sebaliknya
2.    Guru memperkenalkan kaedah yang lebih mudah iaitu jadual nombor yang melibatkan nombor asas lapan dan dua untuk menukar nombor asas dua kepada lapan atau sebaliknya
3.    Guru memberi contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan semua jawapan kepada pelajar
4.    Guru memberi beberapa soalan kepada pelajar dan mengarahkan semua pelajar menjawab soalan yang diberi
5.    Guru memantau kerja murid di dalam kelas
6.    Seterusnya, guru menerangkan kepada murid tentang operasi tambah dan tolak bagi nombor dalam asas dua
7.    Guru memberi beberapa contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan jawapan kepada semua pelajar
8.    Guru memberi soalan dan mengarahkan beberapa wakil pelajar menjawab di papan tulis
9.    Guru membincangkan semua jawapan yang diberi
10. Guru mengarahkan murid membuat semua soalan yang diberi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 37/38
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    80% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
17 JANUARI 2013
MASA
9.45 pagi – 10.20 pagi
TINGKATAN
5K8
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2.    Guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas lima
3.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
6.    Guru membincangkan semua jawapan dengan pelajar
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 28/32
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    80% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Terdapat perubahan positif kepada pelajar yang malas
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
17 JANUARI 2013
MASA
10.55 pagi – 12.05 tgh
TINGKATAN
5K1
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2.    Guru memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam asas lapan
3.    Guru menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4.    Guru memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk ditukarkan kepada asas yang lain
5.    Guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6.    Guru memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 38/39
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Kebanyakkan pelajar kelas ini cepat membuat kira-kira
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
17 JANUARI 2013
MASA
12.05 tgh – 12.40 pagi
TINGKATAN
5K7
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas kepada nombor dalam asas sepuluh dan sebaliknya
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas dua, lapan atau lima
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru memberi soalan kepada murid untuk menukarkan nombor dalam asas sepuluh kepada asas dua(imbas P&P yang lepas)
2.    Guru memulakan pembelajaran baru untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada nombor dalam asas lapan
3.    Dengan menggunakan kaedah pembahagian berulang, guru menerangkan kaedah menjawab kepada pelajar dengan menggunakan beberapa contoh soalan
4.    Setelah semua pelajar faham dengan kaedah pembahagian berulang, guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
5.    Seterusnya, guru memberi soalan untuk menukar nombor dalam asas sepuluh kepada asas lima
6.    Dengan menggunakan kaedah yang sama pelajar diminta menjawab semua soalan yang diberikan
7.    Guru meminta beberapa murid menjawab soalan di hadapan
8.    Guru membincangkan semua jawapan dengan pelajar
9.    Guru meminta pelajar menghantar buku untuk disemak
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 34/35
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Perubahan yang positif daripada semua pelajar
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
18 JANUARI 2013
MASA
7.05 pagi – 8.15 pagi
TINGKATAN
5K7
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2.    Guru memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam asas lapan
3.    Guru menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4.    Guru memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk ditukarkan kepada asas yang lain
5.    Guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6.    Guru memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 32/35
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    Masalah pelajar yang ketara ialah tidak mempunyai kalkulator. Mereka tidak dapat membuat kerja di rumah kerana alasan itu.
4.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
5.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
6.    Tiada pelajar yang bermasalah

TARIKH
18 JANUARI 2013
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TINGKATAN
5MPV
MATA PELAJARAN
Matematik
TAJUK
BAB 1 Asas Nombor
SUB TAJUK
1.1 D Penukaran nombor dalam sesuatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
OBJEKTIF
Pada akhir unit ini, pelajar dapat:
i)        Menukarkan nombor dalam suatu asas tertentu kepada nombor dalam asas lain
AKTIVITI
1.    Pengenalan : Guru menerangkan kepada pelajar untuk menukar nombor dalam asas tertentu kepada asas yang lain mesti melibatkan asas sepuluh
2.    Guru memberi contoh soalan melibatkan nombor dalam asas lima kepada nombor dalam asas lapan
3.    Guru menerangkan kepada pelajar untuk menggunakan kaedah pendaraban berulang dahulu untuk menukarkan kepada nombor dalam asas sepuluh kemudian menggunakan kaedah pembahagian berulang untuk menukarkan kepada nombor dalam asas lapan
4.    Guru memberikan soalan lain yang melibatkan asas dua, lapan dan lima untuk ditukarkan kepada asas yang lain
5.    Guru meminta semua pelajar menjawab semua soalan yang diberi
6.    Guru memantau semua kerja yang dibuat murid di dalam kelas
7.    Guru memberi beberapa soalan lagi sebagai kerja rumah
ABM
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Buku latihan murid, Kalkulator
NILAI MURNI
Komunikasi antara guru dengan murid, berani dan yakin untuk mencuba
REFLEKSI
1.    Kehadiran pelajar 24/25
2.    Semua objektif tercapai dan semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
3.    90% daripada pelajar dapat memahami dengan baik
4.    Semua pelajar memberi kerjasama semasa P&P berjalan
5.    Tiada pelajar yang bermasalah


No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..