Tarikh
|
25 Jun
2012
|
Masa
|
8.15pagi
- 9.25pagi
|
Tingkatan
|
4K1
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6
Statistik
|
Sub-tajuk
|
6.5
kekerapan longgokan
6.6
sukatan serakan
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Membina jadual kekerapan longgokan bagi data
terkumpul dan data tak terkumpul
ii)
Melukis ogif
iii)
Menentukan median, kuartil pertama, kuartil ketiga
dan julat antara kuartil daripada ogif
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menjawab soalan yang diberi
ii)
Murid mengisi jadual yang mempunyai kekerapan
longgokan dan sempadan atas
iii)
Murid melukis ogif dari data yang diberikan
iv)
Guru menerangkan kepada murid kaedah untuk memcari
nilai median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil
v)
Murid menghantar graf yang telah dijawab untuk
disemak guru
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 40/40 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru dan dapat mencari nilai median hingga julat antara kuartil
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
25 Jun
2012
|
Masa
|
10.20pagi
- 11.30pagi
|
Tingkatan
|
4MPV
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 6
Statistik
|
Sub-tajuk
|
6.5
kekerapan longgokan
6.6
sukatan serakan
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Membina jadual kekerapan longgokan bagi data
terkumpul dan data tak terkumpul
ii)
Melukis ogif
iii) Menentukan
median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil daripada
ogif
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menjawab soalan yang diberi
ii)
Murid mengisi jadual yang mempunyai kekerapan
longgokan dan sempadan atas
iii)
Murid melukis ogif dari data yang diberikan
iv)
Guru menerangkan kepada murid kaedah untuk memcari
nilai median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil
v)
Murid menghantar graf yang telah dijawab untuk
disemak guru
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru dan dapat mencari nilai median hingga julat antara kuartil
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
25 Jun
2012
|
Masa
|
11.30pagi
- 12.40tgh
|
Tingkatan
|
4K8
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7 Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.1
Ruang Sampel
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan sama ada sesuatu kesudahan adalah
kesudahan yang mungkin bagi sesuatu uji kaji
ii)
Menyenaraikan semua kesudahan yang mungkin bagi
sesuatu uji kaji daripada aktiviti ataupun secara penaakulan
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member sekeping duit syiling dan sebiji dadu
kepada setiap kumpulan
iv)
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk melambung
duit syiling dan dadu yang diberi
v)
Guru meminta setiap kumpulan memberikan kesudahan
yang diperolehi
vi)
Daripada semua kesudahan yang diberi setiap
kumpulan, guru memberikan penjelasan tentang kesudahan yang mungkin bagi sekeping
duit syiling dan sebiji dadu
vii)
Guru meminta pelajar untuk menjawap soalan yang
diberi
viii)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 25/35 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Semua pelajar memberi kerjasama
dengan guru
v) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
26 Jun
2012
|
Masa
|
9.45pagi
- 10.55pagi
|
Tingkatan
|
4K7
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7 Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.1
Ruang Sampel
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan sama ada sesuatu kesudahan adalah
kesudahan yang mungkin bagi sesuatu uji kaji
ii)
Menyenaraikan semua kesudahan yang mungkin bagi
sesuatu uji kaji daripada aktiviti ataupun secara penaakulan
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member sekeping duit syiling dan sebiji dadu
kepada setiap kumpulan
iv)
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk melambung
duit syiling dan dadu yang diberi
v)
Guru meminta setiap kumpulan memberikan kesudahan
yang diperolehi
vi)
Daripada semua kesudahan yang diberi setiap
kumpulan, guru memberikan penjelasan tentang kesudahan yang mungkin bagi
sekeping duit syiling dan sebiji dadu
vii)
Guru meminta pelajar untuk menjawap soalan yang
diberi
viii)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 36/40 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Semua pelajar dapat memberikan
kesemua sesudahan
v) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Date
|
26 Jun
2012
|
Time
|
10.55a.m
- 11.30p.m
|
Class
|
5S4
|
Subject
|
Mathematic
|
Learning
Area
|
Chapter
6 Gradient and area under a graph
|
Learning
Objective
|
6.2
Quantity represented by the Area under graph
|
Learning
Outcomes
|
At the
end of the lesson, students will be able to :
i) State the quantity represented
by the area under the graph
ii) Find the area under a graph
|
Learning
Activities
|
i) Teacher explain to students
area under the graph for rectangle, triangle and trapezium
ii) Teacher give variable questions
to students
iii) Teacher asks students to solve
questions given
iv) Teacher discuss the answers
together with all students
v) Teacher give exercises as
homework
|
Learning
Aids
|
Whiteboard,
A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
|
Noble
Value
|
Cooperative,
being confidents, dare to try and
communications with students and teacher |
Reflections
|
i) Attendance: 33/40
ii) All learning outcome is achieve
iii) 80% of student give
cooperation’s to teacher and answers question given
|
Tarikh
|
26 Jun
2012
|
Masa
|
12.05tgh
– 12.40tgh
|
Tingkatan
|
4MPV
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7 Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.1
Ruang Sampel
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan sama ada sesuatu kesudahan adalah
kesudahan yang mungkin bagi sesuatu uji kaji
ii)
Menyenaraikan semua kesudahan yang mungkin bagi
sesuatu uji kaji daripada aktiviti ataupun secara penaakulan
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member sekeping duit syiling dan sebiji dadu
kepada setiap kumpulan
iv)
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk melambung
duit syiling dan dadu yang diberi
v)
Guru meminta setiap kumpulan memberikan kesudahan
yang diperolehi
vi)
Daripada semua kesudahan yang diberi setiap
kumpulan, guru memberikan penjelasan tentang kesudahan yang mungkin bagi
sekeping duit syiling dan sebiji dadu
vii)
Guru meminta pelajar untuk menjawap soalan yang
diberi
viii)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 24/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Date
|
27 Jun
2012
|
Time
|
7.05a.m
- 8.15a.m
|
Class
|
5S4
|
Subject
|
Mathematic
|
Learning
Area
|
Chapter
6 Gradient and area under a graph
|
Learning
Objective
|
6.2
Quantity represented by the Area under graph
|
Learning
Outcomes
|
At the
end of the lesson, students will be able to :
i) Solve problem involving
gradient and areas under a graph
|
Learning
Activities
|
i) Teacher give variable questions
to students
ii) Teacher asks students to solve
questions given
iii) Teacher discuss the answers
together with all students
iv) Teacher give exercises as
homework
|
Learning
Aids
|
Whiteboard,
A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
|
Noble
Value
|
Cooperative,
being confidents, dare to try and
communications with students and teacher |
Reflections
|
i) Attendance: 29/35
ii) All learning outcome is achieve
iii) 80% of student give
cooperation’s to teacher and answers question given
|
Tarikh
|
27 Jun
2012
|
Masa
|
10.55pagi
– 11.30pagi
|
Tingkatan
|
4K1
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7 Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.1
Ruang Sampel
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan sama ada sesuatu kesudahan adalah
kesudahan yang mungkin bagi sesuatu uji kaji
ii)
Menyenaraikan semua kesudahan yang mungkin bagi
sesuatu uji kaji daripada aktiviti ataupun secara penaakulan
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member sekeping duit syiling dan sebiji dadu
kepada setiap kumpulan
iv)
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk melambung
duit syiling dan dadu yang diberi
v)
Guru meminta setiap kumpulan memberikan kesudahan
yang diperolehi
vi)
Daripada semua kesudahan yang diberi setiap
kumpulan, guru memberikan penjelasan tentang kesudahan yang mungkin bagi
sekeping duit syiling dan sebiji dadu
vii)
Guru meminta pelajar untuk menjawap soalan yang
diberi
viii)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 33/40 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
27 Jun
2012
|
Masa
|
12.05tgh
– 12.40tgh
|
Tingkatan
|
4K8
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7
Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.2 Peristiwa
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengenal pasti unsur-unsur dalam ruang sampel yang
memenuhi syarat-syarat yang diberikan
ii)
Menentukan sama ada sesuatu peristiwa adalah
mungkin bagi suatu ruang sampel
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Sebelum menentukan kebarangkalian bagi setiap
peristiwa yang diberi, guru meminta pelajar menentukan ruang sampel dahulu
iv)
Guru memberi sekeping duit syiling dan sebiji dadu
kepada setiap kumpulan
v)
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk melambung
duit syiling dan dadu yang diberi
vi)
Guru meminta setiap kumpulan memberikan kesudahan
yang diperolehi daripada peristiwa yang diberi
vii)
Guru meminta pelajar untuk menjawap soalan yang
diberi
viii)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 29/34 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
28 Jun
2012
|
Masa
|
7.05pagi
– 8.15pagi
|
Tingkatan
|
4K1
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7
Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.2 Peristiwa
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengenal pasti unsur-unsur dalam ruang sampel yang
memenuhi syarat-syarat yang diberikan
ii)
Menentukan sama ada sesuatu peristiwa adalah
mungkin bagi suatu ruang sampel
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Sebelum menentukan kebarangkalian bagi setiap
peristiwa yang diberi, guru meminta pelajar menentukan ruang sampel dahulu
iv)
Guru memberi sekeping duit syiling dan sebiji dadu
kepada setiap kumpulan
v)
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk melambung
duit syiling dan dadu yang diberi
vi)
Guru meminta setiap kumpulan memberikan kesudahan
yang diperolehi daripada peristiwa yang diberi
vii)
Guru meminta pelajar untuk menjawap soalan yang
diberi
viii)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 35/40 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru dan dapat mencari nilai kebarangkalian
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
28 Jun
2012
|
Masa
|
9.45pagi
– 10.20pagi
|
Tingkatan
|
4K7
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7
Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.2 Peristiwa
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Mengenal pasti unsur-unsur dalam ruang sampel yang
memenuhi syarat-syarat yang diberikan
ii)
Menentukan sama ada sesuatu peristiwa adalah
mungkin bagi suatu ruang sampel
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Sebelum menentukan kebarangkalian bagi setiap
peristiwa yang diberi, guru meminta pelajar menentukan ruang sampel dahulu
iv)
Guru memberi sekeping duit syiling dan sebiji dadu
kepada setiap kumpulan
v)
Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk melambung
duit syiling dan dadu yang diberi
vi)
Guru meminta setiap kumpulan memberikan kesudahan
yang diperolehi daripada peristiwa yang diberi
vii)
Guru meminta pelajar untuk menjawap soalan yang
diberi
viii)
Guru memberi latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, lampiran soalan
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 32/40 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Tarikh
|
28 Jun
2012
|
Masa
|
10.20pagi
– 11.30pagi
|
Tingkatan
|
4MPV
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7
Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.3 Kebarangkalian
suatu peristiwa
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan nisbah bilangan kali berlakunya suatu
peristiwa kepada bilangan percubaan
ii)
Mengira kebarangkalian suatu peristiwa daripada
bilangan cubaan yang cukup besar
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member satu aktiviti untuk meneroka konsep
kebarangkalian
iv)
Tugasan : sekeping kad diambil secara rawak
daripada 6 keping kad yang mempunyai nombor 1 hingga 6. Cari nisbah bagi
kesudahan untuk mendapatkan nombor 6.
v)
Setiap kumpulan menjalankan aktiviti yang diberi
dan mendapat keputusan bagi menunjukkan nisbah
vi)
Guru member latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 25/25 orang
iii) 90% pelajar memberi kerjasama
kepada guru dan dapat menentukan kebarangkalian bagi suatu peristiwa
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|
Date
|
29 Jun
2012
|
Time
|
7.05a.m
- 8.15a.m
|
Class
|
5S4
|
Subject
|
Mathematic
|
Learning
Area
|
Chapter
7 Probability 2
|
Learning
Objective
|
7.1
Probability of an Event
|
Learning
Outcomes
|
At the
end of the lesson, students will be able to :
i) Determine the sample space of
an experiment with equally likely outcomes
|
Learning
Activities
|
i) Teacher explain to students
about probability of a coin and a dice
ii) Teacher asks students to make
their own group with 4 - 5 students
iii) Teacher give activities to
describe the sample space and probability
iv) Activities: one pieces of card
is choose at random from 6 cards contains number 1 until 6. Find probability
to get number of 6
v) Teacher asks students to solve
questions given
vi) Teacher give some exercises as
homework’s
|
Learning
Aids
|
Whiteboard,
A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book
|
Noble
Value
|
Cooperative,
being confidents, dare to try and
communications with students and teacher |
Reflections
|
i) Attendance: 32/35
ii) All learning outcome is achieve
iii) 90% of student give
cooperation’s to teacher and answers question given
|
Tarikh
|
29 Jun
2012
|
Masa
|
8.15pagi
– 9.25pagi
|
Tingkatan
|
4K7
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7
Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.3
Kebarangkalian suatu peristiwa
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan nisbah bilangan kali berlakunya suatu
peristiwa kepada bilangan percubaan
ii)
Mengira kebarangkalian suatu peristiwa daripada
bilangan cubaan yang cukup besar
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member satu aktiviti untuk meneroka konsep kebarangkalian
iv)
Tugasan : sekeping kad diambil secara rawak
daripada 6 keping kad yang mempunyai nombor 1 hingga 6. Cari nisbah bagi
kesudahan untuk mendapatkan nombor 6.
v)
Setiap kumpulan menjalankan aktiviti yang diberi
dan mendapat keputusan bagi menunjukkan nisbah
vi)
Guru member latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 34/40 orang
iii) 80% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Pelajar yang bermasalah member
kerjasama yang baik kepada guru
|
Tarikh
|
29 Jun
2012
|
Masa
|
10.55pagi
– 12.05tgh
|
Tingkatan
|
4K8
|
Mata
Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 7
Kebarangkalian
|
Sub-tajuk
|
7.3
Kebarangkalian suatu peristiwa
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
i)
Menentukan nisbah bilangan kali berlakunya suatu
peristiwa kepada bilangan percubaan
ii)
Mengira kebarangkalian suatu peristiwa daripada
bilangan cubaan yang cukup besar
|
Aktiviti
|
i)
Guru meminta murid menulis nota yang diberi
ii)
Guru meminta pelajar membentuk kumpulan
masing-masing yang mempunyai 4 ke 5 orang
iii)
Guru member satu aktiviti untuk meneroka konsep
kebarangkalian
iv)
Tugasan : sekeping kad diambil secara rawak
daripada 6 keping kad yang mempunyai nombor 1 hingga 6. Cari nisbah bagi
kesudahan untuk mendapatkan nombor 6.
v)
Setiap kumpulan menjalankan aktiviti yang diberi
dan mendapat keputusan bagi menunjukkan nisbah
vi)
Guru member latihan sebagai kerja rumah
|
ABM
|
Papan
hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota, kertas graf
|
Nilai
Murni
|
Komunikasi
antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
i) Semua objektif tercapai
ii) Kehadiran : 26/34 orang
iii) 70% pelajar memberi kerjasama
kepada guru
iv) Tiada pelajar yang bermasalah
|