About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Sunday 19 February 2012

Minggu 7 (13-17 Februari 2012)

Tarikh  

13 Februari 2012

Masa 

7.05pagi - 8.15pagi

Tingkatan 

4K8 

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 Ungkapan dan Persamaan Kuadratik

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+c=0 atau ax2+bx

Aktiviti 

  1. Guru membincangkan semua soalan yang diberi pada kelas yang lepas
  2. Guru menyemak setiap satu buku pelajar
  3. Guru memastikan semua pelajar dapat memahami dan menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan pemfaktoran ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+c=0 atau ax2+bx
  4. Guru meminta semua murid menghantar buku masing-masing

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 50% pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 27/36


 

Tarikh  

13 Februari 2012

Masa 

9.45pagi - 10.55pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 Ungkapan dan Persamaan Kuadratik

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c=0 atau c=0

Aktiviti 

  1. Guru membincangkan semua soalan yang diberi pada kelas yang lepas
  2. Guru menyemak setiap satu buku pelajar
  3. Guru memastikan semua pelajar dapat memahami dan menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan pemfaktoran ungkapan kuadratik ax2+bx+c=0 atau c=0
  4. Guru meminta semua murid menghantar buku masing-masing

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 90% pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 25/25


 

Tarikh  

13 Februari 2012

Masa 

11.30pagi – 12.40tgh

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik 

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik 

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c menggunakan "cross table" dan aplikasi kalkulator
  2. Guru memberi contoh soalan yang berkaitan dan menerangkan kepada pelajar untuk mendapatkan jawapan
  3. Guru memantau semua langkah pengiraan dan jawapan murid
  4. Guru memberi kerja rumah kepada semua murid

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 70% pelajar dapat memahami pengajaran guru
  3. Lebih separuh daripada bilangan pelajar yang lebih selesa menggunakan kaedah kalkulator untuk memfaktor
  4. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  5. Kehadiran : 32/40


 

Date 

14 Februari 2012

Time 

8.15a.m - 9.25a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 2 : Graphs of Functions 2 

Learning Objective 

2.2 Solving Equation Graphically 

Learning Outcomes

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Find the points of intersection of two graphs
  2. Obtain the solution of an equation by finding the points of intersection of the two graphs

Learning Activities 

  1. Teacher asks students to solve questions about solving equation graphically from past year paper
  2. Teacher asks students to discuss among friends
  3. Teacher discuss all answers for all questions given
  4. Teacher asks students to draw all graph given

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. Attendance : 34/35
  3. 60% of students can solve all questions given
  4. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

14 Februari 2012

Masa 

10.55pagi - 11.30pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik 

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik 

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar

Aktiviti 

  1. Guru memberi soalan yang berkaitan dengan pemfaktoran ungkapan kuadratik kepada pelajar
  2. Pelajar dikehendaki untuk menjawab soalan yang diberi secara individu
  3. Setiap soalan yang diberi perlu dijawab menggunakan kaedah cross table
  4. Guru mengarahkan pelajar menghantar kertas soalan yang telah dijawab

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  3. 60% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
  4. Kehadiran : 24/25


 

Tarikh  

14 Februari 2012 

Masa 

12.05pagi - 12.40tgh 

Tingkatan

4K1 

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik 

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik 

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar

Aktiviti 

  1. Guru memberi soalan yang berkaitan dengan pemfaktoran ungkapan kuadratik kepada pelajar
  2. Pelajar dikehendaki untuk menjawab soalan yang diberi secara individu
  3. Setiap soalan yang diberi perlu dijawab menggunakan kaedah cross table
  4. Guru mengarahkan pelajar menghantar kertas soalan yang telah dijawab

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 80% pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 40/40


 

Tarikh  

15 Februari 2012

Masa 

7.05pagi - 8.15pagi

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik

Sub-tajuk 

2.3 Persamaan Kuadratik

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mengenal pasti persamaan kuadratik dalam satu pembolehubah
  2. Menentukan suatu nilai yang diberi ialah punca persamaan kuadratik tertentu

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk menulis persamaan kuadratik dalam bentuk am
  2. Guru memberikan beberapa contoh solalan kepada pelajar untuk menerangkan dengan lebih lanjut
  3. Pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  4. Guru menerangkan kepada pelajar tentang punca persamaan kuadratik yang boleh diperolehi menggunakan kalkulator
  5. Guru memberi beberapa contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan kaedah menggunakan kalkulator untuk mendapatkan punca
  6. Guru mengarahkan pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  1. Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 80% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 40/40


 

Date 

15 Februari 2012

Time 

9.45a.m - 10.20a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 2 : Graphs of Functions 2 

Learning Objective

2.2 Solving Equation Graphically 

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Find the points of intersection of two graphs
  2. Obtain the solution of an equation by finding the points of intersection of the two graphs

Learning Activities 

  1. Teacher asks students to solve questions about solving equation graphically from past year paper
  2. Teacher asks students to discuss among friends
  3. Teacher discuss all answers for all questions given
  4. Teacher asks students to draw all graph given

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. Attendance : 34/35
  3. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

15 Februari 2012

Masa 

10.55pagi - 11.30pagi

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 Ungkapan dan Persamaan Kuadratik

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c=0 atau c=0

Aktiviti 

  1. Guru membincangkan semua soalan yang diberi pada kelas yang lepas
  2. Guru menyemak setiap satu buku pelajar
  3. Guru memastikan semua pelajar dapat memahami dan menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan pemfaktoran ungkapan kuadratik ax2+bx+c=0 atau c=0
  4. Guru meminta semua murid menghantar buku masing-masing

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  3. Kehadiran : 39/40


 

Tarikh  

15 Februari 2012

Masa 

12.05tgh - 12.40tgh

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik 

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik 

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c menggunakan "cross table" dan aplikasi kalkulator
  2. Guru memberi contoh soalan yang berkaitan dan menerangkan kepada pelajar untuk mendapatkan jawapan
  3. Guru memantau semua langkah pengiraan dan jawapan murid
  4. Guru memberi kerja rumah kepada semua murid

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 60% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 31/36


 

Tarikh  

16 Februari 2012

Masa 

8.05pagi - 9.25pagi

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik

Sub-tajuk 

2.3 Persamaan Kuadratik

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mengenal pasti persamaan kuadratik dalam satu pembolehubah
  2. Menentukan suatu nilai yang diberi ialah punca persamaan kuadratik tertentu

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk menulis persamaan kuadratik dalam bentuk am
  2. Guru memberikan beberapa contoh solalan kepada pelajar untuk menerangkan dengan lebih lanjut
  3. Pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  4. Guru menerangkan kepada pelajar tentang punca persamaan kuadratik yang boleh diperolehi menggunakan kalkulator
  5. Guru memberi beberapa contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan kaedah menggunakan kalkulator untuk mendapatkan punca
  6. Guru mengarahkan pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  1. Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang

ABM

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 70% pelajar memahami pengajaran guru dan dapat menjawab soalan yang idberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 39/40


 

Tarikh  

16 Februari 2012

Masa 

9.45pagi - 10.55pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik

Sub-tajuk 

2.3 Persamaan Kuadratik

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Mengenal pasti persamaan kuadratik dalam satu pembolehubah
  2. Menentukan suatu nilai yang diberi ialah punca persamaan kuadratik tertentu

Aktiviti 

  1. Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk menulis persamaan kuadratik dalam bentuk am
  2. Guru memberikan beberapa contoh solalan kepada pelajar untuk menerangkan dengan lebih lanjut
  3. Pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  4. Guru menerangkan kepada pelajar tentang punca persamaan kuadratik yang boleh diperolehi menggunakan kalkulator
  5. Guru memberi beberapa contoh soalan kepada pelajar dan menerangkan kaedah menggunakan kalkulator untuk mendapatkan punca
  6. Guru mengarahkan pelajar menjawab semua soalan yang diberi
  1. Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 90% pelajar memahami pengajaran guru dan dapat menjawab soalan yang idberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru

Kehadiran : 23/25


 

Tarikh  

16 Februari 2012

Masa 

11.30pagi - 12.40tgh

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik

Sub-tajuk 

2.4 Punca Persamaan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan kuadratik

Aktiviti 

  1. Guru membincangkan semua soalan yang diberi pada kelas yang lepas
  2. Guru memastikan semua pelajar dapat memahami dan menyelesaikan soalan yang melibatkan masalah dalam persamaan kuadratik
  3. Guru meminta semua murid menghantar buku masing-masing

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 80% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan menghantar buku latihan kepada guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 40/40


 

Date 

17 Februari 2012

Time 

7.05a.m - 8.15a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 2 : Graphs of Functions 2

Learning Objective 

2.3 Region Representing Inequalities in Two Variable

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. We will learn to determine whether a given point satisfies y=ax+b, y>ax+b or y<ax+b

Learning Activities 

  1. Teacher explain to students method to determine whether a given point satisfies the equation or inequality
  2. Teacher give some examples to students
  3. Teacher explains method to identifying the region satisfy y>ax+b or y<ax+b
  4. Teacher give questions and asks students to solve individually

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. Attendance : 34/35
  3. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

17 Februari 2012

Masa 

9.45pagi - 10.40pagi

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Bab 2 Ungkapan dan Persamaan Kuadratik

Sub-tajuk 

2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Memfaktorkan ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c=0 atau c=0

Aktiviti 

  1. Guru membincangkan semua soalan yang diberi pada kelas yang lepas
  2. Guru menyemak setiap satu buku pelajar
  3. Guru memastikan semua pelajar dapat memahami dan menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan pemfaktoran ungkapan kuadratik ax2+bx+c=0 atau c=0
  4. Guru meminta semua murid menghantar buku masing-masing

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 60% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dengan bantuan kalkulator
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 30/36


 


 

No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..