About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Friday 13 January 2012

Minggu 2 (9 – 13 Jan 2012 )

Tarikh  

9 January 2012

Masa 

7.05pagi - 8.15pagi

Tingkatan 

4K8 

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Cikgu menyediakan nota berbentuk peta konsep sebagai panduan pelajar
  2. Guru memulakan pembelajaran dengan menerangkan penggunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
  3. Guru menerangkan bentuk-bentuk angka bererti yang perlu diketahui pelajar

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Tidak semua Objektif tercapai
  2. P&P diberhentikan kerana murid terlibat dengan pengagihan buku teks
  3. Objektif akan disambung pada kelas seterusnya
  4. 50% pelajar memahami pengajaran guru
  5. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  6. Kehadiran : 36/40


 

Tarikh  

9 January 2012

Masa 

9.45pagi - 10.55pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Cikgu menyediakan nota berbentuk peta konsep sebagai panduan pelajar
  2. Guru memulakan pembelajaran dengan menerangkan penggunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
  3. Guru menerangkan bentuk-bentuk angka bererti yang perlu diketahui pelajar
  4. Guru memberi contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih besar dari 1 dan sebaliknya
  5. Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
  6. Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 90% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 17/19


 

Tarikh  

9 January 2012

Masa 

11.30pagi – 12.40tgh

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Cikgu menyediakan nota berbentuk peta konsep sebagai panduan pelajar
  2. Guru memulakan pembelajaran dengan menerangkan penggunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
  3. Guru menerangkan bentuk-bentuk angka bererti yang perlu diketahui pelajar
  4. Guru memberi contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih besar dari 1 dan sebaliknya
  5. Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
  6. Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 60% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 38/38


 

Date 

10 January 2012

Time 

8.15a.m - 9.25a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 1 : Number Bases 

Learning Objective

1.1 Number Bases In Two, Eight and Five 

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Complete questions about state zero, two, three, ...... as a number in bases two, eight and five
  2. Solve questions and state the value of a digit of a number in bases two, eight and five.

Learning Activities 

  1. Teacher asks students to sit in group of 5 members
  2. Teacher asks volunteer from each group to solve each questions given
  3. Teacher discuss answers together with all students
  4. Teacher asks students to pass up their book

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. Attendance : 34/35
  3. 80% of students can solve the questions given
  4. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

10 January 2012

Masa 

10.55pagi - 11.30pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Melaksanakan operasi tambah, tolak dan bahagi yang melibatkan beberapa nombor dan menyatakan jawapan dalam bilangan angka bererti yang tertentu

Aktiviti 

  1. Guru mengarahkan murid duduk di dalam kumpulan masing-masing
  2. Guru meminta sukarela untuk setiap kumpulan untuk menjawap soalan yang diberi
  3. Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama semua murid
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan bahagi di dalam angka bererti
  5. Guru memberi latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 90% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 23/24


 

Tarikh  

10 January 2012

Masa 

12.05pagi - 12.40tgh

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Cikgu menyediakan nota berbentuk peta konsep sebagai panduan pelajar
  2. Guru memulakan pembelajaran dengan menerangkan penggunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
  3. Guru menerangkan bentuk-bentuk angka bererti yang perlu diketahui pelajar

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 80% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 39/40


 

Tarikh  

11 January 2012

Masa 

7.05pagi - 8.15pagi

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Cikgu menyediakan nota berbentuk peta konsep sebagai panduan pelajar
  2. Guru memulakan pembelajaran dengan menerangkan penggunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
  3. Guru menerangkan bentuk-bentuk angka bererti yang perlu diketahui pelajar
  4. Guru memberi contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih besar dari 1 dan sebaliknya
  5. Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
  6. Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 80% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 39/40


 

Date 

11 January 2012

Time 

9.45a.m - 10.20a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area

Chapter 1 : Number Bases 

Learning Objective 

1.1 Number Bases In Two, Eight and Five 

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. learn to write a number in bases two, eight and five in expanded notation

Learning Activities 

  1. Teacher explains about converting number in base two, eight and five to bases of ten and vice versa.
  2. Teacher give examples and discuss among all students
  3. Teacher give exercise to students as homework

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. Attendance : 34/35
  3. 70% of students can solve the questions given
  4. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

11 January 2012

Masa 

10.55pagi - 11.30pagi

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti

  1. Guru mengarahkan murid duduk di dalam kumpulan masing-masing
  2. Guru meminta sukarela untuk setiap kumpulan untuk menjawap soalan yang diberi
  3. Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama semua murid

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 90% pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 37/38


 

Tarikh  

11 January 2012

Masa 

12.05tgh - 12.40tgh

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Cikgu menyediakan nota berbentuk peta konsep sebagai panduan pelajar
  2. Guru memulakan pembelajaran dengan menerangkan penggunaan angka bererti di dalam kehidupan seharian
  3. Guru menerangkan bentuk-bentuk angka bererti yang perlu diketahui pelajar
  4. Guru memberi contoh dan menerangkan cara untuk membundarkan nombor yang lebih besar dari 1 dan sebaliknya
  5. Guru memberi latihan kepada pelajar sebagai kerja rumah
  6. Kerja rumah akan dibincangkan di dalam kelas yang seterusnya

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 60% pelajar memahami pengajaran guru
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 33/35


 

Tarikh  

12 January 2012

Masa 

8.05pagi - 9.25pagi

Tingkatan 

4K7

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Guru mengarahkan murid duduk di dalam kumpulan masing-masing dan berbincang bersama-sama
  2. Guru meminta sukarela untuk setiap kumpulan untuk menjawap soalan yang diberi
  3. Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama semua murid
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan bahagi di dalam angka bererti
  5. Guru memberi latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 80% pelajar dapat menjawab soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 36/38


 

Tarikh  

12 January 2012

Masa 

9.45pagi - 10.55pagi

Tingkatan 

4MPV

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan angka bererti

Aktiviti 

  1. Guru mengarahkan murid duduk di dalam kumpulan masing-masing
  2. Guru meminta sukarela untuk setiap kumpulan untuk menjawab soalan yang diberi
  3. Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama semua murid
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan angka bererti
  5. Guru meminta murid menghantar buku latihan masing-masing

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 90% pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 23/24


 

Tarikh  

12 January 2012

Masa 

11.30pagi - 12.40tgh

Tingkatan 

4K1

Mata Pelajaran

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pengiraan yang melibatkan beberapa nombor

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Melaksanakan operasi tambah, tolak dan bahagi yang melibatkan beberapa nombor dan menyatakan jawapan dalam bilangan angka bererti yang tertentu
  2. Menyelesaikan masalah yang melibatakn angka bererti

Aktiviti 

  1. Guru mengarahkan murid duduk di dalam kumpulan masing-masing dan berbincang bersama-sama
  2. Guru meminta sukarela untuk setiap kumpulan untuk menjawap soalan yang diberi
  3. Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama semua murid
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan bahagi di dalam angka bererti
  5. Guru memberi latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 80% pelajar memahami pengajaran guru dan dapat menjawab semua soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 39/40


 

Date 

13 January 2012

Time 

7.05a.m - 8.15a.m

Class 

5S4 

Subject 

Mathematic 

Learning Area 

Chapter 1 : Number Bases 

Learning Objective

1.1 Number Bases In Two, Eight and Five 

Learning Outcomes 

At the end of the lesson, students will be able to :

  1. Convert a number in a certain base to a number in another base

Learning Activities 

  1. Teacher explain method to convert a number in a certain base to a number in another base
  2. Teacher asks students to sit in group of 5 members
  3. Teacher asks volunteer from each group to solve each questions given
  4. Teacher discuss answers together with all students
  5. Teacher give exercise as homework

Learning Aids 

Whiteboard, A4 Paper, Question sheet, Exercise book, Text book 

Noble Value 

Cooperative, being confidents, dare to try and
communications with students and teacher

Reflections 

  1. All learning objective is achieve
  2. Attendance : 35/35
  3. 90% of students can solve the questions given
    1. All students give good cooperation in teacher lesson


 

Tarikh  

13 January 2012

Masa 

9.45pagi - 10.40pagi

Tingkatan 

4K8

Mata Pelajaran 

Matematik 

Tajuk 

Tajuk 1 : Angka Bererti

Sub-tajuk 

1.1.1 Pembundaran

Objektif 

Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

  1. Membundarkan suatu nombor positif kepada bilangan angka bererti yang diberi apabila nombor itu:
    1. Lebih besar daripada 1
    2. Kurang daripada 1

Aktiviti 

  1. Guru mengarahkan murid duduk di dalam kumpulan masing-masing dan berbincang bersama-sama
  2. Guru meminta sukarela untuk setiap kumpulan untuk menjawap soalan yang diberi
  3. Guru membincangkan setiap jawapan bersama-sama semua murid
  4. Guru menerangkan kaedah untuk menyelesaikan masalah operasi tambah, tolak dan bahagi di dalam angka bererti
  5. Guru memberi latihan sebagai kerja rumah

ABM 

Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota

Nilai Murni 

Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba

Refleksi 

  1. Semua Objektif tercapai
  2. 60% pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi
  3. Semua murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
  4. Kehadiran : 31/34

No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..