About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Tuesday 16 August 2011

15 - 19 Ogos 2011

Tarikh
15/8/2011
Masa
12.45pm-1.45pm
Tingkatan
4S4
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 31
Sub-tajuk
Menghormati tempat beribadat, Amalan Mulia
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Menyedari kepentingan menghormati rumah ibadat
  2. Peka terhadap peraturan yang ada di rumah ibadat
  3. Menghormati anutan dan amalan agama orang lain
  4. Menjaga kesucian tempat beribadat agama sendiri
  5. Menghormati tempat beribadat agama orang lain
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru memberi nota kepada murid dan menerangkan kepada pelajar berpandukan buku teks
  3. Guru berbincang bersama-sama murid tentang kebebasan bersuara
  4. Guru memberi latihan kepada murid
Refleksi
                           i.            Kehadiran 18/23
                          ii.            Semua objektif tercapai
                          iii.            Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
                          iv.            80% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.


Tarikh
15/8/2011
Masa
1.45pm-2.45pm
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 26
Sub-tajuk
Pekerja nadi negara
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Mengenalpasti pihak-pihak yang boleh dihubungi untuk melindungi dan memperjuangkan hak pekerja
  2. Mengetahui hak-hak seorang pekerja
  3. Menunjukkan cara menghargai dan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja
  4. Menunjukkan sokongan terhadap usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja
  5. Meramalkan akibat pengabaian hak pekerja
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru member nota kepada murid dan menerangkan kepada pelajar tentang agensi-agensi yang menguruskan sector pekerjaan
  3. Guru meminta murid bekerja di dalam kumpulan dan melakonkan watak yang diberi merujuk kepada buku teks
  4. Guru memberi ulasan setelah semua kumpulan selesai membuat tugasan yang diberi
Refleksi
                           i.            Kehadiran 17/19
                          ii.            Semua objektif tidak tercapai kerana guru meminta pelajar menyiapkan kerja kursus moral.


Date
15/8/2011
Time
4.15pm-5.05pm
Class
4K6
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 11 : Lines and Planes in 3-dimensions
Learning Objective
11.1 Understand and use the concept of Angle between lines and planes
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                           i.            Determine the angle between a line and a plane
                          ii.            Solve problem involving the angle between a line and a plane
Learning Activities
                          i.            Teacher asks students to discuss the questions given with members group.
                          ii.            Teacher discuss several questions with all students
                         iii.            Teacher asks students to pass up the exercise book.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections
  1. Attendance is 30/32
  2. All learning outcome is achieve.
  3. All students give full cooperation’s to teacher lessons
                                iv.            80% of students give attentions to teacher

\Tarikh
16/8/2011
Masa
1.45pm-2.45pm
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 29
Sub-tajuk
Undang-undang, asas kestabilan negara
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Mematuhi  peraturan dan undang-undang
  2. Menerima kenyataan bahawa mematuhi undang-undang penting untuk kestabilan dan pembangunan Negara
  3. Menyedari kepentingan individu dan masyarakat mematuhi dan menegakkan undang-undang
  4. Melaksanakan kewajipan sebagai seorang warganegara yang patuh kepada undang-undang
  5. Meramal akibat melanggar undang-undang
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru memberi nota kepada murid dan menerangkan kepada pelajar berpandukan buku teks
  3. Guru berbincang bersama-sama murid tentang tanggungjawab senagai pengguna.
  4. Guru memberi latihan kepada murid
Refleksi
                             i.            Kehadiran 18/20
                             ii.            Semua objektif tercapai
                            iii.            Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
  1. 60% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.

Date
16/8/2011
Time
4.40pm-5.05pm
Class
4K5
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 9 : Trigonometry 2
Learning Objective
 Revision: sine, cosine, tangent
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                          i.            Determine the value of sine, cosine, tangent
                         ii.            Find the value of sine and cosine for special angle
Learning Activities
                          i.            Teacher asks students to work in group
                         ii.            Teacher gives several questions to students and asks them to discuss among members in group.
                         iii.            Teacher asks every group to write down the answer on white board.
                         iv.            Teacher discusses with students the truth answer and gives mark.
                        v.            Teacher asks all students to write down the answers given.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections
  1. Attendance is 31/38
  2. All learning outcome is achieve.
  3. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  4. 60% of students give attentions to teacher

Date
17/8/2011
Time
12.45pm-1.45pm
Class
4K5
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 8 : Circle 3
Learning Objective
 Revision: understand and use properties of tangent and solve problem
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                         i.            Solve problem involving tangent to a circle and angle in alternate segment
                         ii.            Solve problem involving tangent to a circle
Learning Activities
                          i.            Teacher asks students to work in group
                         ii.            Teacher gives several questions to students and asks them to discuss among members in group.
                        iii.            Teacher asks every group to write down the answer on white board.
                         iv.            Teacher discusses with students the truth answer and gives mark.
                         v.            Teacher asks all students to write down the answers given.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections

  1.  Attendance is 31/38
  2. All learning outcome is achieve.
  3. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  4. 70% of students give attentions to teacher


\Tarikh
17/8/2011
Masa
1.45pm-2.45pm
Tingkatan
4S4
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 32
Sub-tajuk
Berkhidmat untuk negara
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Memahami peranan pertubuhan sukarela yang terdapat di Malaysia
  2. Menjelaskan kepentingan aktiviti perkhidmatan social kepada enggota sukarela dan Negara
  3. Mengetahui perkembangan perkhidmatan sosial yang berlaku dalam masyarakat
  4. Melibatkan diri dalam pertubuhan sukarela
  5. Memberikan khidmat sosial untuk pembangunan negara
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru memberi nota kepada murid dan menerangkan kepada pelajar berpandukan buku teks
  3. Guru berbincang bersama-sama murid tentang menghormati tempat ibadat
  4. Guru memberi latihan kepada murid yang berkaitan dengan tajuk
Refleksi

  1.   Kehadiran 21/23
  2. Semua objektif tercapai
  3. Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
  4. 60% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.

Date
17/8/2011
Time
3.50pm-4.40pm
Class
4K6
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 9 : Trigonometry 2
Learning Objective
 Revision: sine, cosine, tangent
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                          i.            Determine the value of sine, cosine, tangent
                         ii.            Find the value of sine and cosine for special angle
Learning Activities
                          i.            Teacher asks students to work in group
                          ii.            Teacher gives several questions to students and asks them to discuss among members in group.
                          iii.            Teacher asks every group to write down the answer on white board.
                          iv.            Teacher discuss with students the truth answer and give mark.
                            v.            Teacher asks all students to write down the answers given.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections

  1.  Attendance is 25/32
  2. All learning outcome is achieve.
  3. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  4. 70% of students give attentions to teacher


Tarikh
18/8/2011
Masa
12.45pm-1.45pm
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 30
Sub-tajuk
Kebebasan mengikut perlembagaan
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Memahami kebebasan bersuara seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia
  2. Peka terhadap isu-isu sensitive yang boleh menimbulkan huru-hara dan menggugat ketenteraman awam
  3. Menggunakan saluran undang-undang untuk melahirkan ketidakpuasan hati
  4. Mengeluarkan pandangan atau mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru memberi nota kepada murid dan menerangkan kepada pelajar berpandukan buku teks
  3. Guru berbincang bersama-sama murid tentang kebebasan bersuara
  4. Guru memberi latihan kepada murid
Refleksi
                            i.             Kehadiran 18/20
                             ii.            Semua objektif tercapai
                            iii.            Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
  1.               60% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.


Date
18/8/2011
Time
3.00pm-3.25pm
Class
4K6
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 8 : Circle 3
Learning Objective
 Revision: understand and use properties of tangent and solve problem
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                          i.            Solve problem involving tangent to a circle and angle in alternate segment
                          ii.            Solve problem involving tangent to a circle
Learning Activities
                           i.            Teacher asks students to work in group
                           ii.            Teacher gives several questions to students and asks them to discuss among members in group.
                           iii.            Teacher asks every group to write down the answer on white board.
                          iv.            Teacher discusses with students the truth answer and gives mark.
                         v.            Teacher asks all students to write down the answers given.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections
            i.         Attendance is 31/32
      ii. All learning outcome is achieve.
     iii. All students give full cooperation’s to teacher lessons
      iv. 70% of students give attentions to teacher
    

Date
19/8/2011
Time
12.45pm-1.45pm
Class
4K5
Subject
Mathematic
Learning Area
Mid – semester 2 Test
Learning Objective
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                             i.            Answers all questions given
Learning Activities
Teaching Aids
Questions sheet
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections
       i. Attendance is 27/38
      ii. All learning outcome is achieve.
     iii. All students give full cooperation’s to test

\Tarikh
19/8/2011
Masa
3.55pm-4.15pm
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 27
Sub-tajuk
Keistimewaan yang menyerlah
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk Berjaya dan menjadi terkenal
  2. Menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang upaya
  3. Menjaga perasaan golongan yang kurang upaya
  4. Memberi sokongan kepada golongan kurang upaya untuk berdikari
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru meminta murid membaca dan memahami petikan di dalam buku teks
  3. Guru membincangkan maksud petikan bersama-sama pelajar
  4. Guru mengarahkan pelajar menjawap soalan yang diberi.
Refleksi

  1.   Kehadiran 7/20
  2.  Semua objektif tercapai
  3. Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
  4. 60% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.








No comments:

Post a Comment

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..