About Me

My photo
Serian,KUching, SAWARAK, Malaysia
SMK SERIAN SARAWAK.....tempat yg akan ku berkhidmat selama yang termampu....insyaalllah....cekgu shikin seorg yg mudah bergaul...periang...penyayang..mcm2 pe g la...tengok2 la dua2 blog saya yer... http://cekgunurulashikin-skinpies87.blogspot.com/ dan http://skinpies87.blogspot.com/ selamat beekenalan.....daaaa...

music

yang diajar...

yang diajar...

math

math

science

science

Tuesday 12 July 2011

11 to 15 July 2011

Tarikh
11/7/2011
Masa
7.05am-8.15am
Tingkatan
4S4
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 24
Sub-tajuk
Keistimewaan kanak-kanak,kita hargai
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Menyedari bahawa kanak-kanak ialah anugerah yang berharga
  2. Menunjukkan cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak.
  3. Menghuraikan hak kanak-kanak dan pengiktirafan yang harus diberikan kepada mereka
  4. Menyatakan tindakan yang boleh diambil melindungi kanak-kanak.
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru meminta murid membaca dan memahami petikan di dalam buku teks
  3. Guru membincangkan maksud petikan bersama-sama pelajar
  4. Guru mengarahkan pelajar menjawap soalan yang diberi.
Refleksi
                              i.            Kehadiran 21/23
                             ii.            Semua objektif tercapai
                             iii.            Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
                             iv.            80% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.


Tarikh
11/7/2011
Masa
8.15am-9.25am
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 21
Sub-tajuk
Kemajuan Negara,kebanggaan rakyat
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Menjelaskan peranan setiap individu untuk memajukan negara dalam pelbagai bidang
  2. Menyokong usaha pelbagai pihak bagi memajukan Negara dalam pelbagai bidang
  3. Menunjukkan rasa berterima kasih kepada kerajaan yang mengutamakan kemajuan
  4. Bersyukur kepada tuhan yang mengurniakan pelbagai sumber alam yang boleh dimajukan
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru meminta murid membaca dan memahami petikan di dalam buku teks
  3. Guru membincangkan maksud petikan bersama-sama pelajar
  4. Guru mengarahkan pelajar menjawap soalan yang diberi.
Refleksi
                                 i.            Semua objektif tercapai
                                 ii.            Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
  1. 70% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.

Date
11/7/2011
Time
11.30am-12.40pm
Class
4K6
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 9 : Trigonometry
Learning Objective
9.1 values of sin x , cos x and tan x
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                              i.            Determine the value of :
a)       Sine
b)       Cosine
c)       Tangent
Learning Activities
                              i.            Teacher remind back the concept of the angle of triangle
                             ii.            Teacher try relates that concept to trigonometry.
                             iii.            Teacher gives an A4 paper to each student and asks them to make a triangle.
                             iv.            Teacher explains to students about sine, cosine and tangent and gives several of examples.
                              v.            Teacher asks them to solve the exercises given with members group with teachers’ guide.
                              vi.            To conclude the lesson, teacher asks students to remind back the formula given.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections
  1. All learning outcome is achieve.
  2. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  3. 70% of students give attentions to teacher

\Tarikh
12/7/2011
Masa
8.15am-9.25am
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 21
Sub-tajuk
Kemajuan Negara,kebanggaan rakyat
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Menjelaskan peranan setiap individu untuk memajukan negara dalam pelbagai bidang
  2. Menyokong usaha pelbagai pihak bagi memajukan Negara dalam pelbagai bidang
  3. Menunjukkan rasa berterima kasih kepada kerajaan yang mengutamakan kemajuan
  4. Bersyukur kepada tuhan yang mengurniakan pelbagai sumber alam yang boleh dimajukan
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru meminta murid membaca dan memahami petikan di dalam buku teks
  3. Guru membincangkan maksud petikan bersama-sama pelajar
  4. Guru mengarahkan pelajar menjawap soalan yang diberi.
Refleksi
                                  i.            Kedatangan 18/20
                                 ii.            Semua objektif tercapai
  1. 50% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.

Date
12/7/2011
Time
12.05pm-12.40pm
Class
4K5
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 8 : Circle 2
Learning Objective
8.3 : Understand and use the  properties of common tangents to solve problem
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                            i.            Solve problem involving common tangents to two circle
                           ii.            Solve problem involving tangents and common tangent
Learning Activities
                            i.            Teacher discusses several answers in front of class and settle down all questions given in previous class
                            ii.            Teacher asks students to pass up their book.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections
  1. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  2. 70% of students give attentions to teacher


Date
13/7/2011
Time
7.05am-8.15am
Class
4K5
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 9 : Trigonometry
Learning Objective
9.1 values of sin x , cos x and tan x
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                          i.            Determine the value of :
a)       Sine
b)       Cosine
c)       Tangent
Learning Activities
                            i.            Teacher remind back the concept of the angle of triangle
                            ii.            Teacher try relates that concept to trigonometry.
                           iii.            Teacher gives an A4 paper to each student and asks them to make a triangle.
                           iv.            Teacher explains to students about sine, cosine and tangent and gives several of examples.
                            v.            Teacher asks them to solve the exercises given with members group with teachers’ guide.
                            vi.            To conclude the lesson, teacher asks students to remind back the formula given.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections

  1.  Attendance 37/38
  2. All learning outcome is achieve
  3. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  4. 90% of students give attentions to teacher



\Tarikh
13/7/2011
Masa
8.15am-9.25am
Tingkatan
4S4
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 25
Sub-tajuk
Keranamu Malaysia
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Mengetahui perlunya melindungi hak wanita
  2. Memahami fungsi Dasar Wanita Negara dalam menjamin kebajikan dan kepentingan wanita
  3. Mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh member sumbangan kepada Negara
  4. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita
  5. Member sokongan moral atau material kepada kaum wanita yang ingin mengangkat martabat mereka
Aktiviti
  1. Guru mengarahkan pelajar untuk membentuk kumpulan
  2. Guru memberi situasi pada setiap kumpulan dan mereka perlu mencipta satu logo persatuan yang memperjuangkan hak-hak wanita
  3. mereka juga perlu memikrikan tujuan dan cara-cara yang diambil persatuan mereka untuk membela wanita
  4. setiap kumpulan perlu mempersembahkan hasil mereka di hadapan kelas
  5. guru memberi markah kepada semua kumpulan.
  6. guru memberi pendapat tentang tajuk yang dibincangkan untuk mengakhirkan kelas.
Refleksi
  1.  Kehadiran 18/20
           ii.            Semua objektif tercapai
          iii.            Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
    80% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.


Date
13/7/2011
Time
10.55am-12.05pm
Class
4K6
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 9 : Trigonometry
Learning Objective
9.1 values of sin x , cos x and tan x
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                            i.            Determine the value of :
a)       Sine
b)       Cosine
c)       Tangent
                             ii.            Identify the quadrants and angles in the unit circle
Learning Activities
                             i.            Teacher discuss with students the method to identify the quadrants and angle in the unit circle
                            ii.            Teacher asks students to discuss the questions given with members group.
                           iii.            Teacher discuss several questions with all students
                            iv.            Teacher asks students to pass up the exercise book.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections

  1.  Attendance 29/32
  2. All learning outcome is achieve
  3. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  4. 70% of students give attentions to teacher


Tarikh
14/7/2011
Masa
7.05am-8.15am
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 21
Sub-tajuk
Alam sekitar berkualiti, tanggungjawap semua
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Menyedari kepentingan meningkatkan kualiti alam sekitar
  2. Menanam sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar
  3. Mengetahui peranan pelbagai pihak dalam menjaga kualiti alam sekitar
  4. Melibatkan diri dengan agensi-agensi yang terlibat dalam menjaga kualiti alam sekitar
  5. Menyatakan pendirian berhubung dengan kegiatan yang menjejaskan kualii alam sekitar
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru meminta murid membaca dan memahami petikan di dalam buku teks
  3. Guru membincangkan maksud petikan bersama-sama pelajar
  4. Guru mengarahkan pelajar menjawap soalan yang diberi.
Refleksi
                           i.            Kehadiran 19/20
                          ii.            Semua objektif tercapai
                           iii.            Semua pelajar membuat nota yang diberikan guru dan menjawap soalan yang diberikan
                           iv.            80% daripada pelajar  memberi kerjasama kepada guru.

Date
14/7/2011
Time
9.45am-10.20am
Class
4K6
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 9: Trigonometry
Learning Objective
9.1 values of sin x , cos x and tan x
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                           i.            Determine
a)       The value of y-coordinate
b)       The value of x-coordinate
c)       The ratio of y-coordinate to x-coordinate
                           ii.            Verify that, for an angle in quadrant 1 of the unit circle
Learning Activities
                            i.            Teacher discuss with students the method to determine the value of y-coordinate and x-coordinate
                           ii.            Teacher asks students to discuss the questions given with members group.
                          iii.            Teacher discuss several questions with all students
                          iv.            Teacher asks students to pass up the exercise book.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections
  1.  Attendance 31/32
  2. All learning outcome is achieve
  3. All students give full cooperation’s to teacher lessons
  4. 70% of students give attentions to teacher


Date
15/7/2011
Time
7.05am-8.15am
Class
4K5
Subject
Mathematic
Learning Area
Chapter 9 : Trigonometry
Learning Objective
9.1 values of sin x , cos x and tan x
Learning Outcome
At the end of the lesson, students will be able to:
                          i.            Determine the value of :
a)       Sine
b)       Cosine
c)       Tangent
                          ii.            Identify the quadrants and angles in the unit circle
Learning Activities
                           i.            Teacher discuss with students the method to identify the quadrants and angle in the unit circle
                          ii.            Teacher asks students to discuss the questions given with members group.
                          iii.            Teacher discuss several questions with all students
                          iv.            Teacher asks students to pass up the exercise book.
Teaching Aids
Whiteboard, questions sheet, exercise book, A4 paper
Noble Values
Communications with students and teacher, cooperative, being confident and dare to try.
Reflections

  1.  All learning outcome is not achieve because teacher involve in MAKSAK.

Tarikh
15/7/2011
Masa
9.40am-10.10am
Tingkatan
4K8
Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tajuk
Unit 22
Sub-tajuk
Kemajuan Negara kebanggaan rakyat
Objektif
Pada akhir unit ini,pelajar dapat:
  1. Menyedari bahawa kedaulatan Negara perlu dijaga
  2. Mencontohi kepatuhan dan kesetiaan tokoh-tokoh kemerdekaan yang telah berjuang mempertahankan maruah bangsa dan Negara
  3. Memperlihatkan taat setia kepada raja dan Negara
  4. Menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam mempertahankan maruah negara
Aktiviti
  1. Guru memulakan pembelajaran dengan mengaplikasi tajuk dalam kehidupan harian mereka
  2. Guru meminta murid membaca dan memahami petikan di dalam buku teks
  3. Guru membincangkan maksud petikan bersama-sama pelajar
  4. Guru mengarahkan pelajar menjawap soalan yang diberi.
Refleksi
 Semua objektif tidak tercapai kerana guru terlibat dengan MAKSAK.




1 comment:

  1. Refleksi untuk P&P 4K5 pada 13.07.2011 sudah dikemas kinikan.

    Untuk makluman & tindakan cikgu, RPT (Rancangan Pelajaran Tahunan) perlu disediakan juga.

    Terima kasih.

    htchong

    ReplyDelete

....terima kasih banyak2....

..jumpe lagi..